2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
20.05.1876 – 20.05.2012.
„Следобед на 20 май 1876 г., ден, в който Ботевата чета беше разбита при "Волът" във Врачанския балкан и сам Ботев падна, пронизан от куршума на (...)свирепия черкезки първенец Джамбалазът, на левия бряг на Искъра, срещу Лютиброд, стояха куп жени лютибродчанки... Повечето слабо знаеха какво става сега, някои и нехаеха...(...)мъжете не смееха да излазят.” („Една българка” – Вазов)
Ботев умива завинаги очите на българите. Вазов умива завинаги очите на България, а българите ( завинаги) нехаят и не смеят да излязат.....
И после викат защо му е на човек да знае какво е метафора.....
Днес нестинарството се нарича „изкуство” от хора, които практикуват обикновено огнеходство
В Странджа планина светците Костадин и Елена са на особена почит, но най-важен е денят им за нестинарската общност.
Нестинарството постепенно се превръща във форма на читалищна самодейност и се нарича „изкуство” от хора, които практикуват обикновено огнеходство. Всъщност огнеходците играят върху огън в кръчми и вариететни програми, естествено за пари. За да участват в обряда на 3 юни в село Българи, те също получават пари...
Ето как днес обредът е придобил вид на пошъл пазарлък, който компрометира истински вярващите нестинари и последователите им. Основателно е негодуванието, че както баба Злата Даскалова сравняваше пламтящата жарава със злато, така сегашните нестинари „тъпчат хонорарите си”. Някак безропотно и неусетно ние, българите, позволяваме и подпомагаме обезличаването и евтиното продаване на едно изключително ценно културно-историческо наследство. Този факт застрашава неговата автентичност и неговото бъдеще. Писането на сценарии и режисирането на обредността по читалищно-административен образец кара истински вярващите да се отдръпнат от организирането на панагирите – право, което те имат и по рождение, и по призвание. Кой трябва да помогне да се извърви дългият и труден път, който да бъде следван от истинските носители на наследството? И дали има истински вярващи, които ще тръгнат по него?
Село Бродилово е старо нестинарско средище. Там са се раждали гръцки нестинари, докато е било населено с гръцки говорещо население. Раждат се и до днес в родовете на българските изселници от Източна Тракия. Всяко населено място в Странджа, в което е имало нестинарски родове, е било обградено от параклиси и аязми на най-почитаните от нестинарите светци – Св. Константин и Елена, Св. Илия, Св. Пантелеймон, Св. Марина, Св. Троица. През годините, в които обичаят замира и последните му наследници умират, голяма част от тези параклиси, одърчета и аязми се саморазрушават и хората забравят за тях. Остават бегли спомени у най-възрастните хора в селата. Благодарение на тези спомени на 21 май /по нов стил/ тази година най-младият носител на нестинарството в Странджа – 18-годишният именник Костадин от Бродилово, възобновяви нестинарското шествие до аязмата на светеца и даде обет да се грижи за нея. Предишната вечер той сам съшива нестинарската риза на иконата, сам я обкичи с парички... Шествието с иконите тръгна от църквата „Св. Пантелеймон” начело с музикантите, мина през площада, където се събират вярващите и в строг ред се отправи към аязмата на Св. Костадин. Пътят към свещеното място е винаги труден, чувството, че минаваш по стъпките на всички нестинарски шествия от миналото непреодолимо те завладява, тъпанът и гайдата свирят същата музика, която са свирили някога и е трудно в такъв миг да останеш равнодушен. На мястото първо се прекадяват иконата и аязмата, всеки пали свещ и оставя дара си, след което поклонниците сядат на обредна трапеза и накрая играят хора. Така се случва и сега – нестинарското хоро се подхваща край язмата, пак с него се изпращат иконите в църквата.
Само след броени дни е следващият най-важен ден в обредността на нестинарската общност - панагирът на Голямата аязма. Винаги е в последната неделя на май, предшествайки празника на Св. Св. Костадин и Елена /по стар стил/ и поставяйки край на месеца, наричан в Странджа „Костадински”.
На този ден нестинарите от селата Българи, Кости, Кондолово, Граматиково, Сливарово, но и от други села отиват на Влахов дол, наричан още Припор, Трипори, Голямата аязма, Родината...
Според нестинарите там се е зародила вярата в двамата светци и огнената обредност – на това място според древна легенда светците били намерени мъртви. Там Костадин е проговорил на хората да стъкмят голям огън и да тъпчат в жаравата му. Съществувало е селище, от което нестинарите са се разселили по другите села и заради това в техните представи това е Родината. Всяка година те се завръщат и правят общ панагир. В тая нестинарска Светая Светих всяко село има своя олтар – одърче. Пет са одърчетата, пет са и нестинарските шествия, идващи от различни посоки в планината, пет тъпана думкат, пет гайди захващат нестинарската...
През 1947 г. е последната среща на Братята в Родината....
През 1986 г. все още можели да се видят разрушените дървени конструкции на одърчетата, напуснати отдавна от светците и от хората и вече никой не помнел нито мястото, нито панагира ...
През 2005 г. петте шествия са събудени за нов живот, мястото – помнено само от разкази на хора, които отдавна не са между живите, дочаква братята с нови – току-що издигнати олтари.
Същата година гръцките нестинари се завръщат и играят там, в земите на предците си, при своите "братя", българоезичните нестинари. Те помнят от кои селища са се изселили дедите им, но сега паметта им съхранява едно общо месторождение - "Голямата аязма".
За пръв път почти от столетие нестинарите възобновяват един от най-важните си обряди, при това - заедно.
Дали си струва някой да пише, а друг да чете за тези събития, случващи се тихо и анонимно по пътеките на Странджа?!
Нестинарството принадлежи на цялата нестинарска общност от Странджа планина, принадлежи и на света, но най-вече принадлежи на България. Тази принадлежност не е еднократен акт за обявяване на легитимност, а дълъг и труден път, който следва да бъде извървян от истинските носители на наследството. Общност, която се крепи на крехките рамене на най-възрастните и най-вярващите си членове, трудно може да се бори срещу забравата, неверието, а напоследък и срещу покупко-продажбата на култура и традиции.
За мнозина нестинарството се свежда до танца върху жарава. Той обаче е само един елемент (вярно, кулминационният и най-впечатляващият) от целогодишния и твърде сложен нестинарски обреден календар.
В миналото традицията е разпространена в много села на Странджа, особено в районите на Малко Търново, Люлебургаз, Виза и Сарай (днес в Европейска Турция). В Северна Гърция пък я пренасят преселените от Странджанските села Кости и Бродилово гръкоезични нестинари (анастенария на гръцки), които били заселени на компактни групи край Драма и Солун. Петте села у нас, смятани за изконни носители и пазители на традицията, са Българи, Кости, Сливарово, Граматиково и Кондолово. За разлика от нестинарството, което като цялостен обреден комплекс е балканско явление, практиката да се ходи върху огън я има например и в Индия.
За нестинарството се научава много от проект на ученици от варненската английска гимназия, реализиран със съдействието на големите познавачи на нестинарството проф. Валерия Фол от Института по тракология и доц. Ружа Нейкова от Института по фолклор към БАН. Проектът е достъпен в интернет. За настоящия текст са използвани материали от него и публикации и коментари на проф. Валерия Фол. Тя подчертава:
"Българските и гръцките нестинари говорят на различен език, но се наричат братя. Между тях няма етническо разделение."
Нестинарите и у нас, и в Гърция вярват, че произхождат от едно място, наричано от тях Родината. Това е Влахов дол, известен в района и като Влахово, Одърчетата, Припор, Трипори край Голямата аязма (свещени лечебни извори) в Странджа, където според легендата преди много години е имало селище, родно място на всички нестинарски колена. Всички села от района ходели в неделята преди деня на св.св.Константин и Елена на т.нар. панагир на Голямата аязма. Там всяко село имало свое "одърче" (олтар за иконите) с място за обща трапеза край него. Но през 1931 г. игрите върху огън там са проеустановени. След повече от 70 г.прекъсване обредът отново се
изпълнява.
Нестинарите са силно вярващи православни християни, но за тях светът се управлява от наместник на Бога на земята и това е св. Константин. Наричат го Светока. Според Валерия Фол нестинарите не слагат ясна граница между този светец, Бога и Сабазий. Нестинарите са свръхчувствителни хора.
Играта им в огъня е в името на това да има доб
ро за цялата общност. Затова, ако някой ги обиди, те схващат обидата като насочена към всички, включително към Бога.
Цялата социална уредба и обредността в нестинарските села е подчинена на "нестинарския закон". Най-важните предмети в обредността са иконите (наричани "светци", "кумизми" или "кунизми"). Отношението към тях е като към одушевени същества - обличат ги, къпят ги, хранят ги. Иконите на българските и гръцките нестинари се смятат за "братя", защото били направени от едно дърво, расло в най-свещеното за тях място край Голямата аязма на Влахово.
Макар да са с еднакви изображения, иконите са в йерархия - най-свещена е Голямата икона, после е Средната, а новите икони са техни деца. Всички заедно са едно семейство. "Обличат" ги с платнени червени калъфи с отвор отпред, наречени "ризи, редби" и ги украсяват с парички и звънчета, по тях се закачат нестинарски кърпи. Наричат иконите опашати, защото имат дръжки отдолу, за да стоят изправени, та да "гледат".
Някога за иконите се е грижила главната нестинарка, която ръководела обредите. Днес това прави викилинът (питропът, епитропът) - мъж от нестинарски род или женен за нестинарка. Избира го общността. Иконите се носят от несгодени момчета, които също ги избират, и това се приема за голяма чест.
Инструменталните мелодии, които трябва по традиция да звучат на панагира на св.св.Константин и Елена, са непроменени открай време. Те са четири. "Скопосът" ("На тръгване") звучи по пътя на отиване и на връщане до свещените места. "В огъня" върви, докато трае играта в жаравата, някога и при играта на нестинарите в конака на св.Костадин (така наричат светеца там). "Около огъня" или "Хоро начело с питропа" звучи, когато питропът повежда хоро на аязмите на св. Костадин и на св. Елена, около жаравата след играта на нестинарите и вечерта на Св.Костадин, когато шествието отива от конака на светеца до мегдана.
В свирните се повтарят и импровизират няколко музикални мотива, подредени в определен ред. Всяка мелодия отговаря по продължителност на съответно ритуално действие и се прекъсва без значение докъде е свирена. Например когато нестинарката реши, че й е дошъл моментът да пророкува, тя дава знак и музиката спира.
Валерия Фол подчертава, че правилното изпълнение на нестинарската обредност, извършвана по традиционния за общността календар, е начин да се подпомогнат космическите сили в осъществяването на дневния и на годишния природен цикъл.
В нестинарския календар годината се дели на две от най-свещените дни. Това са тридневният празник на св. св. Константин и Елена и тридневният празник през зимата, който съвпада с дните на св.Атанас и св.Евтим. Зимата се играе в конака на жарава от свещеното огнище. През лятото също се играе в жарава на Еньовден, св. Марина, св. Илия, св.Панаталеймон, но на открито и свещенодействията са еднодневни. В днешно време по-пълен е календарът на нестинарите, преселени в Гърция.
Календарът на нестинарите разделя годината на два периода по позициите на слънцето. През зимата обредите са през първите дни, когато денят постепенно започва да нараства след зимното слънцестоене - Васильовден, Св. Иван, Св. Атанас, Св. Евтим. През пролетта-лятото - в дните преди и по време на лятното слънцестоене, но до есенното равноденствие. Между есенното равноденствие и зимното слънцестоене нестинарската общност не се събира.
Най-голям религиозен празник за нестинарите е Св.св.Константин и Елена. Според изконната традиция той трае 3 дни, но в последните години е 2. Чества се по стария календар на 3 и 4 юни. Наричат го панагир.
В деня на св. Константин обредните действия започват от сутринта с обличането на иконите. После ги внасят в "конака" - специална малка сграда в центъра на селото, служеща като общ параклис на двамата светии. От там шествието ги понася към Голямата аязма и обратно, като множеството минава пътя по различен маршрут на отиване и връщане.
Когато започне да се мръква, нестинарите отиват в конака на Св.св. Константин и Елена заедно с eпитропа. Вдишват начесто от тамяновия дим, докато се молят пред иконите на двамата светци. Вече по тъмно пред конака се събира цялото село заедно с музикантите (задължително гайдарджия и тъпанджия), които засвирват специална мелодия. Когато усетят, че започва да ги "прихваща", нестинарите нареждат шествието да тръгне в точно определен ред - отпред са епитропът и момчетата икононосци, след тях са нестинарите, водени от музикантите, и накрая селяните.
Кладенето на нестинарския огън започва още от обяд. Според предания нестинарите не влизали в огъня, преди да са изгорели 12 волски каруци дърва. Хората се пръсват във верига около разстланата в кръг жарава. Нестинарите вече са почти в транс, когато зазвучава "скопус". С подвиквания те влизат в огъня, като задължително първия път го прекосяват на кръст, чак след това започват да сноват безразборно. Нестинарското ходене в жарта се нарича типанеили плещене- с умерено бърза, равна ситна стъпка на цяло стъпало. При особено силно прихващане нестинарите грабват иконите, влизат с тях в огъня. Някои вземат жар в ръце и я хвърлят над главите си и даже пророкуват.
След приключването на нестинарската игра в огъня около него се извива Костадинското хоро, на което се хваща цялото село.
На следващия ден е празникът на св. Елена. Иконите се внасят във всяка къща. Пропускат се само тези, в които наскоро някой е умрял или има родилка. Вечерта нестинарите пак играят.
"Не е толкова важно дали има, или няма нестинар, който да мине по огъня, защото убеждението е, че такъв рано или късно ще се появи. Ако в момента няма, явно Светокът не отваря път никому", обяснява проф. Фол. Тя разказва за грък, на когото св. Константин отворил пътя на Голямата аязма цели 14 години след като за последен път бил влизал в огъня. Това станало 2008 г. в неделята преди Св. Константин.
Ваша:Руслана Попсавова
Окупирай Билдерберг 2012
Очевидно, най-хитрите и подли хора на планетата предпочитат да не са много забележими. Безчестните и неуловими Bilderberg Group решиха да проведат следващата годишна среща на отново в Съединените щати. Миналогодишното събитие се проведе в хотела, закътано в сърцето на швейцарските планини. Тази година, от 31 май до 3 юни, те ще се върнат в Chantilly, щата Вирджиния, където се съвещаваха през 2008 г.. Дори и тогава, за да протестират срещу тайните събирания на аристократите, се събраха рекорден брой хора от цял свят. Протестът дойде дори от членове на Европейския парламент, на една от тях, еше нападната охраната. Сега, когато на конференцията, свикана отново в Щатите, и участницитете на "Окупирай Wall Street", вдъхновени от пролетното заседание, елита ни дава шанс да покажем на света, кои наистина управляват всичко.
На срещата ще присъстват и петролните магнати, банкери, държавни глави и дори най-големите корпорации пробутвайкизбута CISPA (Закон относно прехвърлянето и защитата на информацията от интернет). Протестиращите ще имат редкия шанс да мушнат с пръст във всяка глава на хидрата. Смятате ли, че настоящата криза трябва да се обвинява Wall Street или правителството, не е толкова важно - организацията, управлявала ги, така че проблемът е общ за всички.
Освен това тази мисия осигурява победа за всички, защото в тази ситуация, няма изисквания и няма политически цели. Нашата единствена цел е да покажем на хората тази група и реалните виновници, за всичко, което се случва, така че можете да намерите реални необичайни решения.
Ако има мирно настроени хора ще станем много и ще бъдем в състояние да преместим политическия диалог в тази страна, от политиците не решават нищо, към истинските майстори-кукловоди.
Може би аз не съм съгласен с всички политически цели на различните групи "Окупирай Wall Street", както виждам в политиката е като инструмент, използван срещу хората, без значение каква е целта на законите и какво може да се каже за тази политика. Както обсъдихме в миналото, дори ужасната статия за "корпоративна идентичност", с която все още водим борба, някога беше предназначена за еманципацията на робите, а по-късно се използва като вратичка за по-нататъшна консолидация на корпоративното управление в Америка.
Ето защо, не предизвикват интерес, плановете за лихвените проценти, данъчните закони или политически мерки, така както те могат да бъдат използвани срещу обикновените хора, както е посочено по-горе. Въпреки това, тъй като през септември миналата година, "Окупирай Уолстрийт" постигнаха нещо, те бяха в състояние да променят радикално политическия диалог в страната, в това никой не се съмнява. Те разобличиха американската полицейска държава, корумпираните медии, а също да върнат обществената активност на предишното си роля.
Няма съмнение, че това движение е заплаха, тъй като тази зима, по време на неговото пренареждане, властите са въвели дори още по-тиранични мерки, с цел да отблъснат хората от обществената активност, но това означава само, че ще се промени стратегията на действие. Примери - обща стачка на 1 май, или "улавяне" на Bilderberg Club, което аз предлагам днес.
Споделям един малък откъс от книгата ми за групата Билдерберг и нейното влияние върху политиката, която може да се намери тук.. Ако вие не знаете нищо за Bilderberg група, едно просто търсене в интернет ще ви даде много информация, от което става ясно, че протестът е необходим.
"Гръцкото правителство и еврейската общност в Гърция осъдиха в понеделник лидера на крайнодясната партия "Златна Зора" Николаос Михалолякос за думите му, че в нацистките концентрационни лагери не е имало газови камери.
Михалолякос също така изрази съмнения за смъртта на шест милиона евреи през Втората световна война, посочва "Ройтерс".
"Нямало е пещи, това е лъжа... нямало е и газови камери," заяви е неделя Михалолякос в интервю за частната телевизия Мега.
Според лидера на неонацистите "Златна зора" шестте милиона еврейски жертви са "преувеличение" и много хора от различни държави са загинали в германските концентрационни лагери, също както и много японци са умрели в американски лагери.
"Най-категорично осъждам такива виждания, които изкривяват историята и обиждат паметта на милионите жертви на Холокоста," заяви говорителят на правителството Пантелис Капсис.
По време на втората световна война около 70 000 гръцки евреи, най-вече от Солун, загиват в нацистките лагери.
"Напомнянето на нацисткото минало е силен удар за гръцката демокрация. Това е обида за историята на Гърция," гласи съобщение от Съвета на евреите в Гърция, които днес наброяват около 5000.
Отричането на холокоста обаче не е наказуемо в Гърция, за разлика от други държави като Германия и Франция."
Коментар на автора на постинга:
Този Николаос МАЛЯКОС е братоубиец бе аристотелчо!, а "Златна Пръдня", както вече имах възможност да ти поясня на лични си е кьор-фишек, а и какво е това име "Златна зора"-някаква гей организация ли е, щото този на снимката ми прилича по-скоро на селски смръдлив пъдар?
15.05.2012.
Възрастен холандец, който от години има къща в курортното градче Монемвасия на поулостров Пелопонес, е бил пребит от двама мъже, защото им приличал на германец, съобщи в."Катимерини".
78-годишният Адриано ван дер Бург е в болница със строшена челюст и счупен нос.
Той живее в Монемвасия от 90-те години и според очевидци на инцидента бил нападнат, докато разхождал кучетата си по брега.
Двама мъже на 45 и 48 години го запитали не е ли германец и когато той отговорил, че не е, те се нахвърлили, повалили го на земята и започнали да го бият, викайки: "Германец или холандец, все едно! Какво си мислите, че можете да правите с Гърция?".
След като го били и ритали няколко минути двамата избягали с джип.
Съседите на холандеца съобщили на полицията регистрационния номер на колата и двамата са открити и арестувани. В полицията те твърдели, че били пияни.
- Препоръчване (6)
Томислав Николич празнува победата си в балотажа на президентските избори в щаба на своята Сръбска прогресивна партия, заедно със съпругата си
Томислав Николич обяви победа на президентските избори в Сърбия (обновена) - 20 май
Започна вторият тур на президентските избори в Сърбия - 20 май
Сърбия гласува за президент при заплаха от протести - 20 май
Томислав Николич иска анулиране на изборите в Сърбия - 10 май
Социалистическата партия в Сърбия ще подкрепи Борис Тадич на балотажа - 09 май
Първи избори в Сърбия под знака на икономиката - От Капитал, 02 май
Лидерът на Сръбската прогресивна партия Томислав Николич ще бъде новият президент на Сърбия, след като неговият опонент Борис Тадич призна поражението си във втория тур на президентските избори, съобщи Reuters.Тадич, който беше президент от 2004 г. допреди около месец, призова Сърбия да продължи да работи за присъединяване към Европейския съюз. "Призовавам всички политически фактори да запазят стратегическата ориентация на Сърбия към ЕС" заяви той на пресконференция след изборите.
"Сърбия няма да се отклони от пътя към ЕС и защитата на Косово", увери Николич в пряко включване по телевизията от предизборния си щаб. "Ние ще решаваме вътрешните проблеми, които създаде Демократическата партия и Борис Тадич. Ще развиваме икономиката, ще се борим с бедността и корупцията, ще създаваме работни места", изтъкна националистическият опозиционен лидер, цитиран от ИТАР-ТАСС.
"Смятам за закономерно решението на гражданите, отчитайки проблемите, които трябваше да решавам като президент, много от които не успях да реша", заяви Тадич на пресконференция в предизборния си щаб. Той окачестви изборите като честни и прозрачни, и поздрави съперника си за победата, като му пожела успех.
На въпрос за плановете му за бъдещето си Тадич отговори, че още не е мислил за това, но отбеляза, че засега остава лидер на Демократическата партия, предаде БТА.
По неофициални данни на Центъра за свободни избори и демокрация (ЦеСИД) Николич води пред съперника си Тадич с 49.2 процента срещу 47.6 процента. Републиканската избирателна комисия още не е обявила никакви данни.
Денят бе белязан от апатия у избирателите и обвинения в измами. Седем часа след началото на изборния ден пред урните се бяха явили по-малко от една четвърт (23.2%) от имащите право на глас 6.7 милиона сърби. На балотажа побеждава този, който е събрал повече от половината гласове като няма изискване за праг на активността.
Томислав Николич пее сръбския национален химн на предизборен митинг в зала "Арена Белград" на 15 май
Тадич започна деня като водещ кандидат, но анализатори предупредиха, че ниската избирателна активност носи полза на Николич, чиито избиратели са смятани за по-дисциплинирани. Анкетите преди изборния ден даваха на Тадич до 16% преднина.
След първия тур на 6 май Николич заяви, че половин милион гласове са били фалшифицирани и се закани хората му да следят какво се случва във всяка секция в страната. Според избирателната комисия доказателства за твърденията му така и не бяха предоставени. Ако Тадич беше победил, можеше да се стигне до оспорване на резултатите между двама кандидати, които заемат проевропейски позиции. "Сърбия не заслужава президент, който ще бъде подозиран в кражба", каза Николич при гласуването в неделя.
Борис Тадич победи на първия тур с по-малко от процент и след това твърдеше, че европейската преориентация на националиста Николич е само козметичен трик. "Ако му дадете властта, това ще спре реформите и ще обърне процеса на помирение в бивша Югоклавия", предупреждаваше Тадич.
В изказванията си двамата слабо се различават по въпроси като икономическата политика и бъдещето на Косово,
Доскорошният президент Борис Тадич отговаря на въпроси на журналисти пред избирателна секция в Белград
Победата на Николич вероятно ще донесе период на трудно съжителство с евентуално предвождано от демократите правителство. По конституция премиерът има повече власт от президента, но държавният глава има право на вето над законите.
Изборният ден бе белязан и с гаф на екипите на председателя на Европейския съвет Херман ван Ромпой и председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Дурау Барозу, които поздравиха Николич с победата доста преди края на гласуването.
Белградската радиостанция Б92 цитира документ, в който се казва: "Искаме да поздравим господин Николич с избирането му за президент на Сърбия. Искаме също да поздравим сръбския народ с изборите на 6 и 20 май, които преминаха в спокойна атмосфера".
Европейските лидери също така пожелаха в аванс на "президента Николич" успех в решаването на задачите, стоящи пред Сърбия и изразиха надежда, че той е привърженик на евроинтеграцията на страната.
Тази статия е част от темата "Балкани". Томислав Николич обяви победа на президентските избори в Сърбия (обновена)
- Препоръчване (10)
Томислав Николич
Томислав Николич е новият президент на Сърбия - 20 май
Започна вторият тур на президентските избори в Сърбия - 20 май
Сърбия гласува за президент при заплаха от протести - 20 май
Тадич: Балотажът на президентските избори ще е референдум за ЕС - 17 май
Томислав Николич иска анулиране на изборите в Сърбия - 10 май
Социалистическата партия в Сърбия ще подкрепи Борис Тадич на балотажа - 09 май
Кандидатът на опозиционната Сръбска прогресивна партия Томислав Николич обяви победа на втория тур на президентските избори в Сърбия, съобщи Reuters.Според резултатите от преброяването на 70% от подадените бюлетини бившият краен националист получава 49.4% от гласовете срещу 47.4% за неговия опонент, доскорошния държавен глава Борис Тадич, кандидат на управляващата Демократическа партия.
"От тази вечер Сърбия има нов президент - Томислав Николич", заяви Александър Вучич, заместник-председател на Сръбската прогресивна партия на Николич, пред ликуващи привърженици на партията в Белград.
В дните след първия тур на изборите, който Тадич спечели с 25.31% срещу 25.05% за Николич, се очакваше той да затвърди победата си, особено след като лидерът на социалистите Ивица Дачич, който има решаваща роля в определянето на следващото правителство, обяви, че подкрепя кандидата на Демократическата партия за балотажа. Избирателната активност на днешните избори обаче беше неочаквано ниска, което според специалисти е помогнало на кандидата на прогресистите.
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg.
2. Тефтерчето на Васил Левски
3. Български исторически календар
4. "Граждани на Райха"-"Reichsburger"
5. Дегенерацията и дегенератите от първоизточника - Григорий Климов
6. Сайт, посветен на големия Български политик - професор Богдан Филов
7. "Лихвата е кражба!" от покойния Владимир Свинтила
8. Сайт за националистическите движения преди 1944 - а година и техни документи
9. Забравеният д-р Янко Янев
10. Планът "Еврия"
11. Сайт с български бойни знамена
12. Исторически видеоблог
13. "Изгубената България" - исторически сайт
14. Владо Черноземски
15. Европейския съюз - новият Съветски съюз? /БГ субтитри/
16. "Шест милиона – изгубени и намерени" oт Ернст Цундел
17. Реалността днес и която идва...
18. Военное обозрение
19. КРИЗАТА В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ от архимандрит Борис
20. Отворено писмо-МАНФРЕД РЬОДЕ
21. РПЦ Царская Империя
22. Григор Симов: Нека не си затваряме очите
23. Исторически ревизионизъм
24. Вечния Църковен Календар на Светите Отци