Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
22.12.2012 06:32 - Българските традиции ще спасят семействата и нас в глобалния свят
Автор: samvoin Категория: Политика   
Прочетен: 737 Коментари: 0 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Автор: tota

  Реших да споделя с Вас, написаното от Ярослава, впечатлена от споделеното в него. И не само. Последните дни се срещам и разменям мисли с близки и с непознати. В разговорите се натъквам на отчуждение от българското и България. Дори момиченце на 4 години и половина, когато чакахме пред кабинета на зъболекаря, сподели, че му е по – хубаво в Лондон. А, беше родено тук и гледано тук. Странно ми прозвуча изреченото от едно малко дете. Та то, какво е видяло и разбрало от живота? Зная какво ще си кажете – ами да, то детето е усетило, къде е хубавото.
         Труден е животът ни днес, но ако не носим в себе си частица от българското, от традициите ще се изгубим по пътя си в глобалния свят. Не веднъж съм споделяла думи на българи, работили за България, обича ли я, които твърде рано са осъзнали, че по дълго ще просъществува онази малка държава, която успее да съхрани своите традиции.
Един от тях професор Александър Балабанов, който непосредствено след Първата световна война е написал в своите спомени: „Само тия малки държави ще могат по-дълго да противодействат на тая съдба, които се стремят, не да мерят мегдан с големите, а просто да се засилват вътрешно, да работят усилено за културното си и национално затвърдяване, да се обособят по-рязко, да си създадат як гръбнак, и яка броня.”
Нека в навечерието на предстоящите празници, отново да се съберем около трапезата, където и да сме и да не забравяме корените си. България да е в сърцата ни, тя да е всичко за нас, въпреки всичко!!
image Българските традиции ще спасят семействата и нас в глобалния свят Из edna@netinfocompany.bg

Чета страницата Ви с интерес и чисто по женски разсъждавам заедно с вас за това, какво не ни достига за да сме щастливи и обичани, какви са рецептите за това или онова в живота и тези дни си спомних, че аз всъщност знам рецептата, разбрах я много отдавна на една почти юношеска възраст - 18 години, когато бях студентка в Русия, тогава СССР.

Беше 1988 г. Бях втори курс студентка и живеехме в общежитие за чужденци в Санкт Петербург (тогава Ленинград). Живеехме си весело и безгрижно, в супер интернационална компания (бяхме поне от 20 държави) и никой от нас не се замисляше особено по сериозни теми и разбира се, не знаехме какво предстои.

Един ден при нас в стаята пристигна едно чернооко симпатично момче (студент от бесарабските българи) и без да се познаваме ни покани настойчиво да дойдем на войнишкото му изпращане. Понеже беше зима и доста студено, а общежитието му бе доста далеч, ние се опитахме любезно да му откажем, но той настоя и просто каза - ще дойде семейството ми и лелите ми, те са чули, че има българки тук.

Нашият род живее в Украйна повече от 100 години и не сме ходили в България и не сме виждали съвременни българи. България е в сърцата ни, тя е всичко за нас, елате, кани ви баща ми, при нас на такава покана не се отказва. И ние приехме.

Бяхме две българки, млади, вятърничави, постоянно смеещи се момичета. Пристигнахме на адреса. Беше сибирски студ, всичко живо притичваше на прибежки, а пред общежитието на Кольо (така се казваше момчето) чакаха групичка жени - отрудени, с кожухчета, а върху тях, тъкани престилки, шарени от нашите. Ние не схванахме веднага кои са, но те ни познаха, първи и ни запрегръщаха плачейки...

"Нали сте вие булгарките ма моме, нали??? Кръвта вода не става чедо, веднага разбрахме, че сте от нашите..."

Аз бях изумена, защото имам абсолютно славянски вид, бяхме облечени и гримирани по последна мода, а и не говорехме помежду си понеже беше студено, но, явно кръвта във вените е проговорила, та те ни познаха веднага...

Закичиха ни с китки и се качихме горе.... Зяпнах от учудване.... На кенарени покривки с наши шевици имаше огромни тави отрупани с националните ни ястия, включително бобена салата, шарени чинийки с чубрица и туршия от чесън. В стъклени кани проблясваше тежко, рубинено вино и ракия с цвят на старо злато....

Мислех, че съм във филм, защото помня като на лента изключително интересен обичай... Не помня всичко, но дошлите дариха момчето с плетени чорапи, пешкири и най-необходими неща, включително манерка от дядо му - герой, който е воювал. После по ред казахме тостове и пожелания. Последна бях аз и пожелах нещо от рода да бъдеш жив и здрав и достоен защитник на отечеството...

Мислех, че това са стандартни пожелания, но тогава стана баща му и с някаква особена тежест каза - Слушай, сине, сестричката си булгарка, и да не ни посрамиш, ти си немаш сестри, тия са ти двенките, сега са ти дошли, те са ти по кръв най-близки, да знаеш, дека и към тех дълг имаш и към земята, сине, и към рода си. Да служиш сине честно и дано някога унуките ми да служат под знамената болгарски...

После, към края баща му каза с някаква особена тъга в гласа, че майка му ще му заръча нещо. И майката запя, запя с плътен глас, силен и любящ, народна песен, от която помня половин куплет, но толкова силен, че и сега косата ми настръхва:

"Сине, бели гълъбе, я съм те сине повой повивала, на ръце съм те, сине, носила и сега, сине, ти думам и клетва, сине, заклевам - да спиеш, сине, со пушка, со пушка, сине, со сабля и жив да ми се повърнеш... да можеш гнездо да свиеш, дома да те чека бела гургулица, да видя твоите дребни дечица"

 

После настъпи тежко мълчание.... Плакаха всички, баща му избърса сълзата си и му пожела да служи достойно и да не позори рода... Имаше и много веселие, празненството завърши с хора и песни, но всичко беше с тежест и мярка - нямаше нищо излишно, нямаше никой дори под пийнал, всичко беше правилно, тържествено, много истинско и по стар български обичай, както те казваха...

Минаха много години и присъствах на много събития, но най-мило ми е това... Там, където ме посрещнаха не по одеждите, а по кръвта, там, където ме обичаха, без да ме познават и ми показаха какво значи род, обичаи, почит към всеки сънародник и обич към отечеството и земята и там, от където си тръгнах повече българка и с широко отворени очи, разбрала простите истини, че човекът, това е отечеството, рода, обичаите, семейството и родната земя, и че ако имаш нерешими въпроси, просто трябва да е обърнеш към традициите и историята си, за да намериш най-верните отговори.

И сега в глобалния свят, младите хора най-често си задават същите въпроси - кой съм аз и с какво се различавам от другите? А ние сме длъжни да им покажем вярната посока - тя е вътре в нас, в хилядолетната ни история, в българските обичаи и традиции и разбира се, в източноправославната ни религия - това е, което ни е съхранило през вековете и което сме длъжни да запазим и за следващите поколения.

image
 

Пожелавам на всички хубави празници - отпразнувайте ги традиционно, прочетете и направете по стар обичай всичко от храната до дрехите, песните и разговорите, обединете се със семейство и близки на трапезата, и ще се почувствате наистина щастливи и много по-близки!
Автор: Ярослава

http://www.edna.bg/koleda/koledni-emocii/bylgarskite-tradicii-shte-spasiat-semejstvata-i-nas-v-globalniia-sviat-4628839 image   снимки: http://www.bizimi.com/bulgarianCustoms/NovaGodina.php

 










Гласувай:
2


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: samvoin
Категория: Политика
Прочетен: 10057964
Постинги: 7921
Коментари: 3556
Гласове: 6351
Блогрол
1. Георги Раковски
2. Тефтерчето на Васил Левски
3. Български исторически календар
4. "Граждани на Райха"-"Reichs­bur­ger"
5. Дегенерацията и дегенератите от първоизточника - Григорий Климов
6. Сайт, посветен на големия Български политик - професор Богдан Филов
7. "Лихвата е кражба!" от покойния Владимир Свинтила
8. Сайт за националистическите движения преди 1944 - а година и техни документи
9. Забравеният д-р Янко Янев
10. Планът "Еврия"
11. Сайт с български бойни знамена
12. Исторически видеоблог
13. "Изгубената България" - исторически сайт
14. Владо Черноземски
15. Европейския съюз - новият Съветски съюз? /БГ субтитри/
16. "Шест милиона – изгубени и намерени" oт Ернст Цундел
17. Реалността днес и която идва...
18. Военное обозрение
19. КРИЗАТА В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ от архимандрит Борис
20. Отворено писмо-МАНФРЕД РЬОДЕ
21. РПЦ Царская Империя
22. Григор Симов: Нека не си затваряме очите
23. Исторически ревизионизъм
24. Вечния Църковен Календар на Светите Отци