Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: samvoin
Категория: Политика
Прочетен: 9991242
Постинги: 7845
Коментари: 3424
Гласове: 6304
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Георги Раковски
2. Тефтерчето на Васил Левски
3. Инициатива за референдум за излизане на България от ЕС и безпартийно ВНС без хора били досега във властта
4. Български исторически календар
5. "Граждани на Райха"-"Reichs­bur­ger"
6. Дегенерацията и дегенератите от първоизточника - Григорий Климов
7. Сайт, посветен на големия Български политик - професор Богдан Филов
8. "Лихвата е кражба!" от покойния Владимир Свинтила
9. Сайт за националистическите движения преди 1944 - а година и техни документи
10. Забравеният д-р Янко Янев
11. Планът "Еврия"
12. Сайт с български бойни знамена
13. Исторически видеоблог
14. "Изгубената България" - исторически сайт
15. Владо Черноземски
16. Европейския съюз - новият Съветски съюз? /БГ субтитри/
17. "Шест милиона – изгубени и намерени" oт Ернст Цундел
18. Реалността днес и която идва...
19. Военное обозрение
20. КРИЗАТА В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ от архимандрит Борис
21. Отворено писмо-МАНФРЕД РЬОДЕ
Постинг
12.12.2012 06:13 - Непубликувана песен за Ведю Крусна - 330 стиха, - "Веда Словена"
Автор: samvoin Категория: Политика   
Прочетен: 417 Коментари: 0 Гласове:
0



Автор: grigorsimov


Ха ти ми Крусню           

Крусню ми млида

Млида ми царю

Царю ми Ведю

Ведю си Крусна у Гора           5

У гора у Вида

Де та е майка родила

Майка ти стара Веда

Зелум си доста малу

Та си на майка думаш            10

Думаш на майка говориш:

Мале ле мати

Що си седиш у гора

Сама мале самичка.

Ха ти мале на поле                 15

Доста ми шедба на поле

Де са млади юнаци

Млади юнаци урити (орачи).

Утмал му майка продума

Бре ли ми Крусню                     20

Бре ми на поле Царе

Мене са лютум Кани

Чи да си роде мъжку дете

Златна си сабя вие

Та ми дете сече.                         25

Фъ сарае му стар биларин

Блирна му Книга пее

Блирна му Книга Китапе

Чи ша роде мъжку дете

Да си ми дете порасне               30

Мала му йоще пора

Мала му пора години

Ша ми слезе на поле

На поле у града

У града у сарае                            35

Та си е млада царе.

Мала ми Веда иде

Иде ми Веда у сарае

Мала му Веда ирдамжийка

Дур да му земе заптиса.              40

Царе са доста налюти

Налюти са разеди са

Та ма метна у зандана

Да ма сече залуг по залуг.

Де си ми Веда дойде                   45

Та ми порти разтори

Та ма фана за ръка

Тука ма долу кара

Дур ма у гора дукара

У гора у Вида.                               50

Веда са глазум углазнала (провикна)

Де ми си мале тука да си.

Рече ми ни утрече

Стара са Веда зададе

Та ми седна у пещере                  55

Сиву ми стаду цири

Та си ма гозба гости

Гозба хи пресну млеку

Сега малу девет месеца.

Веда та Крусню утемнала (отървала). 60

Ним" ми (недей) на поле идеш

Чи ми си йоще малу

Вутре ми рану ясно слънце

Тука ми слънце у гора

Я ми със слънце Бела Узара          60

Със Узара три ми Юди

Три ми Юди Самодиви

Мала ми Юда Веда

Златна ми Книга дава

Златна ми Книга Веда                     75

Веда ми Шлита

Писала Звезда нашарила

Що ти е Бога урекал

Бога ми Бела

Бела ми Узара.                                  80

Дума му майка говори

Ясну ми слънце грейна

Със слънце Бела Узара

Със Узара три ми Юди

Три ми Юди Самодиви                     85

Самодиви Наречници.

Мала ми Юда у пещере

Мала ми Юда Веда

Стара ми майка спие

Мъжку си дете люле                          90

Ни ми е Веда буди

Лу хи подаде златна Книга

Златна хи Книга Китапе

Златна хи Книга Веда

Па си на поле.                                     95

Стара ми майка будна

Ясну ми слънце грее

На ръка хи Ясна Книга

Ясна хи книга Веда

Туку ни знае да пее                           100

Стара са Веда насмела

Е ти ми мале

Мале ми стара

Мала ми веда ни знае

Чи ми Книга ни пееш                           105

Та ти е Книга подала

Да ми е мале знала

Ни ти е Книга подала

Я съ устум ти думала

Що е Бога урекъл                                110

Да ти е мъжку дете:

Та ми майка заплака

Дребни ми сълзи рони

Мъжку си дете люле

Три и сълзи на лику                            115

Та ми са дете будилу

Питум си майка пита

Мале ле мати

Що ти е мале жельба

Та си ми мале плачеш?                      120

Бре ти ми сину Крусна

Бре сам сину чекала

Да си ми слънце грейне

Със слънце Бела Узара

Със Узара три ми Юди                         125

Три ми Юди наречници

Спала сам сину заспала

Мала ми Веда у пещере

Златна си Веда подала

Златна ми Веда Китапе                        130

Дет" ми е звезда писала

Писала Звезда нашарала

Що ти е Бога урекал

Бога ми Бела

Бела ми Узара                                         135

Никой ми книга ни пее.

Подай ми мале книга

Да си е мале виде

Как ма си мале родила

Та си ма мале люлеш                             145

Я си ми юда иде

Та ма от люлка зива

Та ма носи на небе

На небе при Бога

Бога ми Книга дава                                  150

Златна ми Книга Веда

Та ма Юда учи

Да си пее златна Книга

Дур ма веке научила

Сега си мале пее.                                    155

Майка му Книга подаде.

Крусна ми Книга пее

Чи му е Бога урекал

Та си на Книга написал

Написал нашарил:                                   160

Стара ми майка у гора

У гора у Вида

Мъжку си дете родила

Мъжку хи дете Крусна

Чи хи са Царе кани                                   165

Да хи дете сече

Мъжку хи дете у гора

Малу ми млогу девет години

Сиву ми стаду пасе

Богум са моли                                            170

Боже ле Боже

Боже ле Зара

Тинка си Боже на Яра (ти си Боже на небето)

Чи си доста Видита

Пора (възраст) ти доста Старита,             175

Па си доста Младита

Чи ми си Нисухита (безсмъртен)

На Яра на Земе Ратита

Тебе си фальба фале

Глазум си глазе                                          180

Устум си дхае

Веда Ти пее

Как си на Яра Ратита

Да сам на Земе Ратива

Да си слезе на поле                                     185

Да ми е млада Царе

Дет ми са люту кани

Да ма сече залуг по залуг

Да ми излезе на поле

Да си гу борба надборе                                190

Да си му плене сарае

Царе ми млада робине.

Та са шетам по земе

Та Ти курбан Коле

Златна ти Веда пее                                       195

Крусна ми книга пее

Крусна са молба моли

Веда ми звезда на небе

Веда ми звезда Юда

Юда ми Гора                                                  195

Гора ми Горана

Златна му Карлика (тояга) плете

Златна му Карлика чудна

Чи ми е звезна змийна

Та му Карлика спуща                                    200

Крусна ми млада пастуха

Сиву ми стаду пасе

Веда си Книга пее

Та си ми Юди мае.

Та ми на поле слева                                      205

Царе му на урдие (на война)

Та ми са борба бори

Я гу с Карлика надбори

Та му сарае плени

Крусна ми млада царе,                                  210

Пуста земе заселил

Пуста ми земе зайна

Дет" ми чувек ни фодил

Дет ми пиле ни фъркналу.

Па ми са Крусна нижени                                215

Чи е на небе Ведю

Ведю ми дивен.

Крусна ми Книга пее

Па ми със стаду у гора

Сега малу девет години                                 220

Девет ми Юди у гора

Девет ми Юди Самодиви

Девет ми Юди Музини

Девет гу Юди учили

Да си ми фърле Карлика                                225

Та си му стаду пасе

Ясну са слънце закрива

На полун-ден вода си пие

Да си ми вода нема

Златна Карлика фърле                                   230

Студна ми вода излева

Студна вода чудна

па си ми вода пие

Три му Юди Касканджийки

Залюбили замамили                                      235

Та му доста Каскандисали

Та гу любум залюбили

Я са Крусна ни жени

Лу си фърли златна Карлика

Та ги борба надбори                                       240

Време му веке да излезе

Да ми слънце на полету

Закара си сиву стаду

Та гу кара малу млогу

Малу млогу до полету                                     245

Мала гу Веда сретила

Та му дума говори:

Бре ми Крусна юначе

Де си ми Крусна идеш

Чи да ми слезеш (ако слезеш) на поле,        250

Младу си още загинал

Бре ми хаде у пещере

Де ми е стара Веда

Бре си ми пееш златна Книга

Златна ми Книга Веда                                     255

Богум са мольба молиш

Да ти спусне златна Карлика

Дет ми е плела Гора Юда

Златна Карлика чудна

Чи ми е звезна змийна                                     260

Дет" та са Юди учили

Да си фърлеш Карлика

Мамили та лъгали та

Да ми слезеш на поле

Да си та царе надбори,                                     265

Чи та са Юди либили

Я ти си Юди ни либил

Хем да ми у гора седиш

Йоще малу три месеца

Намера та Юди намерили                                 270

Та та у гора учет

Да си фърлиш люта срела

Да си правиш руйну вину.

Па ми са Крусна върна

Та ми утиде у пещере                                        275

Де ми е стара Веда

Сиву си стаду пасе

Богум са мольба моли:

Боже ле Боже

Боже ле Зара                                                     280

Тинка си Боже на Яра

Чи си доста Ведита

Пора ти доста старита.

Па си доста Младита

Чи ми си Нисухита                                             285

На Яра на земе Ратита

Тебе си фальба фале

Глазум си глазе

Устум си дхае

Веда Ти пее.                                                      290

Как си на Яра Ратита

Да сам на Земе ратива

Да си слезе на поле

Да си надборе млада Царе

Дет" ми са лютум Кани                                       295

Да ма сече залуг по залуг

Та са Боже не жене

Я са шетам пу земе

Та ти Курбан Коле

Мольба са Крусна моли                                    300

Я си по небе тресна

У пещере златна Карлика

Та ми слева на поле

Сретили го девет Юди

Учили го научили                                               305

Да си фърле люта срела

Да си прави руйну вину.

Та си на поле слезе

Млада му царе на юрдие

Крусна са борба ни бори                                   310

Лу си фърли златна Карлика

Та си царе надбори

Та му плени сараете

Крусна ми млада царе

Я ми седи малу млогу                                       315

Малу млогу три години

Закара си млади юнаци

Млади юнаци малки моми

Та ми утиде на поле

Дет" ми е поле пусту                                           320

Пусту ми запустену

Зайна (взе та?) ми земе засели.

Па ми са царе ни жени

Се му е шедба пу земе

Та на Бога Курбан Коле                                      325

Пее му златна Веда

Та си учи юнаците

Юнаците и момите

Да си фърлет люта срела

Да си правет руйну вину.                                     330 стиха


 

Непознати думи от тази песен, записани по думите на певците:

пора - възраст

глазум углазнала - със силен глас извикала

глазум си глазе - с глас викам

Бела - Бог на всякакво добро

Узара - Особено (друго) име на Бела (Бога)

Шлита - която държела късметите (съдбите, предреченото) на човеците

Тинка си Боже на Яра - Ти си Боже на Небето

Чи си доста Ведита - Че всико знаеш на небето

Па си доста младита - Но пак си доста млад

Чи си ми Нисухита - Бесзмъртен

На Яра на земе Ратита - На небето и на земята ис много силен

Устум си дхае - с уста (с дъха си) те хваля

ратива -по-малко силен от тебе

Карлика - пастирска тояга

Зайна - понасям от Крайната Земя

Музини - живеели само в гората и учили хората на занаятите (уменията)

млида - млад

Ведю - учен

Вида - Голема Гора на Край Земя, дето само юдите живеели

Веда - Юда, която знае да пее (да чете) и да работи всякакви занаяти

Зелум - много

урути - орачи

Блирна - Билярска Книга (билкарска) (Биларин - Врач, предсказчтел, лечител)







Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене