Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Септември, 2012  >>
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
„Не бой се, малко стадо! Понеже вашият Отец благоволи да ви даде царството.“ (Лука 12: 32) "Не се страхувай от враговете- в най-лошия случай те могат да те убият. Не се страхувай от приятели- в най-лошия случай те могат да те предадат. Страхувай се от равнодушни- те не убиват и не предават, но само при тяхното мълчаливо съгласие съществуват предателството и убийството." От книгата "Заговорът на равнодушните" "Войната може да се смята за загубена едва тогава, когато собствената територия бъде окупирана от противника; победените са подложени на процес на превъзпитаване и историята представяна през погледа на победителите, се насади в мозъците на победените." Валтер Липман (Walter Lippmann), американски журналист "Подарете на евреите рая и те ще окачат там картината на ада." Анис Мансур (Аnis Mansur), Египетски журналист "Никой обаче не говореше открито‚ поради страх от евреите..." Йоан 7; 13 Щаб За Антисистемни Действия 9 януари в 22:35 ч. · Споделено с: Публично ПРИЗИВ НА ЩАБА ЗА АНТИСИСТЕМНИ ДЕЙСТВИЯ в проект за изграждане ПРЕД ПРАГА НА ПОСЛЕДНИТЕ ВРЕМЕНА при една настъпваща ВИСОКОСНА ГОДИНА, която може да е ФАТАЛНА И ПОСЛЕДНА ЗА ПОСЛЕДНИТЕ ОСТАНКИ НА НАРОДА НИ, а и за голяма част от света ако това ни вълнува, оттам насетне: 1. ИЗВАДЕТЕ НЕЗАБАВНО ДЕЦАТА СИ ОТ УЧИЛИЩА И ДЕТСКИ ГРАДИНИ! 2. НЕ ДОПУСКАЙТЕ НИКАКВИ "ИМУНИЗАЦИИ" И МАНИПУЛАЦИИ НАД ТЯХ! 3. ГРУПИРАЙТЕ СЕ СЪС СИГУРНИ И ПРОВЕРЕНИ ХОРА НА ПЪРВО ВРЕМЕ НА МАЛКИ ГРУПИ ИЛИ ВАШИ БЛИЗКИ И НАПУСКАЙТЕ ГРАДОВЕТЕ, ПРОДАВАЙТЕ ИМУЩЕСТВОТО СИ ТАМ! 4. ИЗПОЛЗВАЙТЕ АКО ИМАТЕ ПОСТОЯННИТЕ СИ РАБОТИ ДА ТЕГЛИТЕ КОЛКОТО СЕ МОЖЕ ПОВЕЧЕ КРЕДИТИ ЧРЕЗ ТЯХ, СЛЕД КОЕТО ГИ НАПУСКАЙТЕ, КОИТО ДА УПОТРЕБИТЕ ЗА ИЗБРОЕНИТЕ ПО-ДОЛУ И ГОРЕ ЦЕЛИ! 5. ТЪРСЕТЕ ПЛАНИНСКИ ИЛИ КОТЛОВИННИ СЕЛА, ПУСТЕЕЩИ ЗА ПРЕДПОЧИТАНЕ МЕСНОСТИ И КУПУВАЙТЕ ТЕРЕНИ И КЪЩИ, МОЖЕ И НЕУРЕГУЛИРАНИ... Някакво количество земя в близост до тях и терени също. 6. ОСИГУРЯВАЙТЕ СИ СВОИ ВОДОИЗТОЧНИЦИ И ЕНЕРГОИЗТОЧНИЦИ-СЛЪНЧЕВИ И ВОДНИ. Икономични локални парна и системи за нагряване на вода, слънчогледови екопелети и брикети, по възможност си ги произвеждайте сами. 7. Засявайте култури, щадящи максимално почвата и неискащи особено грижи от които няма да останете гладни. 8. Не пускайте партньорката си в родилно отделение или болница в никакъв случай и вие не постъпвайте в такава и избягвайте поликлиники! Търсете само лекари ако има такива в които имате доверие и са честни с вас, не платени слуги на фармацията или които срещу заплащане на ръка ще ви свършат коректно работа. 9. Спрете плащане на осигуровки, данъци и кредити, по възможност ток и вода! От ВОДА НЯМАТ ПРАВО ДА ВИ ЛИШАВАТ СПОРЕД ДЕЙСТВАЩИТЕ КОНВЕНЦИИ! АКО ИМАТЕ ПАРИ ДА ПЛАЩАТЕ ГИ СЪДЕТЕ НА МЕЖДУНАРОДЕН СЪД! 10. НЕ СИ ВАДЕТЕ НИКАКВИ ДОКУМЕНТИ ПОВЕЧЕ... Снабдете се с някакъв малък икономичен свой превоз като фреза или тракторче, неискащи книжки. 11. НЕ РЕГИСТРИРАЙТЕ ДЕЦАТА СИ АКО ГИ ИМАТЕ, но го правете ГРУПИРАНО И МАСОВО за да не могат лесно да ви ги вземат. Комбинирайте се и измислете врътки в случай на атака за които мога да ви "светна", как да мамите системата и без адвокат и да си ги връщате. В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ ГИ ПРАЩАЙТЕ НА УЧИЛИЩЕ И ДЕТСКА ГРАДИНА! 12. Оказвайте съдействие с материалната база и наличности с които разполагате на всеки готов да формира общност с вас, но след щателна проверка на поведението, делата, позициите, местоработата и начина му на живот до момента и след него. Ако не може материално да участва ще е полезен с друго. 13. В случай на репресия, ЗАПОМНЕТЕ: НИЩО ОТ ПРИЗОВАНОТО ТУК НЕ Е ИЗВЪН ЗАКОНА, а може да е само "на ръба" или АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ! Затова те вероятно ще включат ГРОБ-арските АНТИКОНСТИТУЦИОННИ ПОПРАВКИ от 2012-а в "ЗАКОНА ЗА ЗДРАВЕТО" за което обаче им трябват доносници и крепостници на кмета, когото ще впримчат, живущи около вас в малкото населено място, затова избягвайте зложеталетни елементи в съседство и на улицата и се оградете с поне двама сигурни свидетеля-нероднини, когато подбирате мястото! НЕ ПРИЕМАЙТЕ НИКАКВИ АДВОКАТИ ОТ СТРАНАТА И НЕ СЕ ДАВАЙТЕ НА НИКАКВО "ЛЕЧЕНИЕ" в случай, че репресията е успяла вече и намерете начин да потърсите ГРАЖДАНСКИ НАТИСК ОТ СЪМИШЛЕНИЦИ САМО-ПРОВЕРЯВАНИ В РАЗЛИЧНИ СИТУАЦИИ, външна адвокатска помощ чрез тях от адвокат-съмишленик от чужбина или правозащитник за предпочитане руснак, немец, французин, може и от САЩ... ИЛИ НИКАКВА! Обявете в краен случай с широка огласа, БЕЗСРОЧНА ГЛАДНА СТАЧКА И НЕПОДЧИНЕНИЕ... ИСКАЙТЕ ПЕТОРНА ЕКСПЕРТИЗА ОТ ВЪНШНИ ЕКСПЕРТИ в случай, че срещу вас е пусната "бухалката"-"закон за здравето"... Към момента, няма по кой закон от НК да ви ударят за изброеното, а всички изпълним ли минимум горепосочените стъпки и станем ли маси от стотици и хиляди и се слеем на едно в един БАСТИОН и ОБЩ ПОТОК, то със СИСТЕМАТА ИМ Е СВЪРШЕНО И ЩЕ КАПНЕ САМА! 14. НЕ ПОЛЗВАЙТЕ БАНКИ И НЕ ПРАВЕТЕ ПОВЕЧЕ СМЕТКИ ТАМ! 15. ГРАДЕТЕ САМОДОСТАТЪЧНИ ОБЩНОСТИ НА ПЪРВО ВРЕМЕ МАЛКИ ГРУПИ, ИЗЛЕЗЛИ ОТ ЗАВИСИМОСТТА НА ПАРИТЕ И СВЕЛИ УПОТРЕБАТА ИМ ДО МИНИМУМ ДО ПЪЛНОТО СПИРАНЕ, КАКТО И НА КУРИЕРСКИ ФИРМИ, ТРАНСАКЦИОННИ И ПРОЧИЕ. ИНТЕРНЕТА ДА СЕ ПОЛЗВА ОГРАНИЧЕНО, КАКТО И КОМУНИКАЦИИТЕ, САМО ЗА УГОВОРКИ С НОВИ СЪМИШЛЕНИЦИ, ПЕСТЕЛИВО И ЗА ИНФОРМАЦИЯ И ПРОПАГАНДА! РЯДКО... За предпочитане БЕЗ "СМАРТФОНИ"... Разхождайте се сред Природата и там разговаряйте важни неща без телефони и комуникационни средства по вас, поне няколко часа дневно! Грижете се за страдащи четириноги същества около вас и живейте в СИНХРОН И РАЗБИРАНЕ С ЖИВАТА ПРИРОДА във всичките и себепроявления, а не във война и конфликт с нея! Спомнете си как успя МАХАТМА ГАНДИ... "ТЕ СА МНОГО, ВИЕ СТЕ МАЛКО"... Арундати Рой "СТАНЕТЕ И ТЕ ЩЕ ПАДНАТ"... Апелирам на първо място ако има духовници, смятащи се за ПРАВОСЛАВНИ... А и другите духовни наставници, но най-паче уж нашите! ИЗЛЕЗТЕ ОТ ФАЛШИВИТЕ "ПРАВОСЛАВНИ ЦЪРКВИ" и гурута, СЕГА И ГИ АНАТЕМОСАЙТЕ... ВЪРНЕТЕ ИСТИННОТО ПРАВОСЛАВИЕ И КАНОНИ, АПОСТОЛСКАТА ПРИЕМСТВЕНОСТ И ПОВЕДЕТЕ ВИЕ-БЕЛОБРАДИТЕ ХОРОТО като Владика Зосима в Русия и някои поместни отделни свещеници, вече зад решетките, пак там! Бъдете за нас тази опора, която бяха вашите предшественици ЦЕЛИ ПЕТ ВЕКА! Амин С Щаба да се свързват само хора: КОИТО НЕ СА ГЛАСУВАЛИ НА ПОСЛЕДНИТЕ МЕСТНИ И ПАРЛАМЕНТАРНИ "ИЗБОРИ", НЕ ЧЛЕНУВАТ В НИКАКВИ ДЕЙСТВАЩИ В МОМЕНТА, РЕГИСТРИРАНИ ПАРТИИ, ДВИЖЕНИЯ, "НПО"-ТА И СИЕ, НЯМАЩИ НАМЕРЕНИЕ ПОВЕЧЕ ДА ВАЛИДИРАТ С ПОДПИСА И СЪГЛАСИЕТО СИ, КАКВИТО И ДА Е ДОКУМЕНТИ НА НЕСЪЩЕСТВУВАЩАТА ДЪРЖАВА, С ЩАМП ОТГОРЕ НА "ЕС" НА ЧУЖД ЕЗИК, ЕГН, ЧИП, САТАНИНСКИ "КЮАР" КОД И ПРОЧИЕ ЗА ТЯХ И ДЕЦАТА СИ! Имащите информацията вече и за НОВОРОДЕНИТЕ СИ ОЩЕ! Поклонници на МАРКС, ФРОЙД, ДЪНОВ, ДАРВИН, ЛИБЕРАСТКИТЕ ИДЕОЛОЗИ И "МИСЛИТЕЛИ" и прочие ДА НЕ СИ ГУБЯТ ВРЕМЕТО СЪЩО! С всички извън посочените категории горе и отговарящи на тези изисквания, Щаба е готов да обсъди ситуацията и да изслуша и алтернативни мнения и предложения и приеме градивна критика и корекция. СЪ НАМИ БОГЪ! СВОБОДА ИЛИ СМЪРТЪ! АМИНЪ "Аз Васил Лъвский в Карлово роден. От Българска Майка аз роден... Нещях да съм турски и НИКАКЪВ РОБ! Същото исках за милий ми род!" Васил Иванов Кунчев-Левски, Светивеликомъченик Йеродякон Игнатий
Автор: samvoin Категория: Политика
Прочетен: 10047875 Постинги: 7919 Коментари: 3553
Постинги в блога от 16.09.2012 г.
image

 

 

 

 

Всемирно въздвижение на Светия и Животворящ Кръст Господен (Кръстовден)

Всемирное воздвижение честнаго и животворящаго Креста (Крестовоздвижение)
The Universal Exaltation of the Precious and Life-Giving Cross (Elevation of the Cross)

14 септември (27 септември стар стил)

Празник и строг пост

 

Кръстовъздвижение - икона от XVII в. от Белово. Тревненска иконописна школа.

Освен на 14 септември, Св. Кръст се чества в Третата неделя на Великия пост Кръстопоклонна и на Разпети петък.

На 14 септември 407 г. Св. Йоан Златоуст предал Богу дух, но заради празника Кръстовъздвижение Църквата почита паметта му един ден по-рано - на 13 ноември.

imageimage

По-долу:

Виж също:

На други езици:

 

 

Песнопения на празника Тропар на светия Кръст, глас 1

Спаси, Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое, победы на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.

Спаси, Господи, Твоите люде, и благослови достоянието Си, победи на благоверния наш народ, цар над съпротивещите дарувай  и съхранявай с Твоя кръст Твоето наследие.

Друг превод:
Спаси, Господи, Твоите люде и благослови Твоето достояние,
дари победа на благоверния цар и на народа Си над врага
и запази с Твоя кръст наследието Си.

Кондак, глас 4: Вознесийся крест

Вознесыйся на крест волею, тезоименитому твоему новому жительству,
щедроты Твоя даруй Христе Боже:
возвесели силою Твоею благоверного императора нашего,
победы дая ему на сопостаты,
пособие имущу твое оружие мира, непобедимую победу.

Издигнал се на кръст волно на същоименитото Твое жителство,
Твоите щедрости дарувай, Христе Боже;
возвесели победи над съпротивещите се
като имаме Твоето оръжие за пособие на непобедима победа.

Друг превод:
Издигнал се доброволно на кръста,
дари Твоите щедрости на наследието Си, Христе Боже,
възвесели с Твоята сила благоверния цар и народа Си,
дай ни победа над враговете,
оградени от оръжието на мира, несъкрушима победа.

Величание

Величаем тя, Живодавче Христе,
и чтим Крест Твой Святый,
имже нас спасл еси от работы вражия.

 

 

Кратко описание на празника

imageДванадесетте празника отбелязват събития, които не излизат от пределите на евангелския кръг. За разлика от тях на празника Въздвижение се възпоменават събития от значително по-късно време.

На този голям празник Църквата приканва вярващите да отдадат благовейно поклонение на самия Животворящ Кръст, на Който Спасителят понесе страдания заради нашето спасение; на Кръста като оръдие на Христовата победа над греха и смъртта.

Светата Православна Църква извършва поклонение на светия честен Кръст Господен четири пъти в годината: на третата неделя от Великия пост, наречена Кръстопоклонна, на Велики петък, на 1 август и на 14 септември. По древен обичай на тоя ден се прави водосвет и свещениците ръсят по домовете за благословение със св. Кръст.

На Кръстовден се спазва строг пост.

Pravoslavieto.com

 

 

Въздвижение на светия и животворящ Кръст Господен

Светата православна църква извършва поклонение на светия Кръст Господен четири пъти през годината: на третата неделя от Великия пост, наречена Кръстопоклонна, на Велики петък, на 1 август и на 14 септември.

Празникът Въздвижение на светия и животворящ Кръст Господен е установен във връзка със следните събития в историята на Христовата църква: 1. Чудесното явяване на св. Кръст на император Константин Велики; 2. Намирането на светия Кръст на Голгота; 3. Връщането на животворящия Кръст от персийски плен.

В началото на четвъртия век няколко съуправители или кесари разделили помежду си обширната територия на Римската империя. Максентий управлявал Италия със столицата Рим. Той бил жесток, користолюбив, властолюбив. Проявил се като тиранин. Римляните страдали много от тежкото иго, което им наложил. Затова те потърсили избавление, помощ срещу него от Константин, под чиято власт се намирали земите на днешните държави Англия, Франция и Испания.

През октомври 312 г. Константин потеглил с войските си към Рим, гдето Максентий решил да се отбранява. Силите на Максентий били по-големи от тези, с които разполагал Константин. Настъпващият от север Константин чувствал, че му е нужна помощ от небето. Той вярвал, че с тая помощ ще може да освободи Рим от тиранина. Езическата религия му била съвсем чужда. Но не бил още и християнин. Обхванат от тревога, не знаел как да се моли за подкрепа от Небето. И Бог му помогнал. В чудно видение му открил истината.

Слънцето клоняло на запад. Константин видял на небето сияещ кръст и над него надпис: “С това ще победиш”!

Войниците видели също това чудно знамение и силно се уплашили. Дотогава кръстът бил считан за лош предвестник, понеже е бил използван като оръдие за позорно наказание.

През настъпилата нощ Сам Господ Иисус Христос се явил насън на Константин и му заповядал да направи знаме, подобно на кръста, и да начертае кръст на щитовете и шлемовете на войниците. Константин изпълнил заповедта. В същото време повикал при себе си войници християни и ги запитал какво значат тези видения. Те му отговорили, че Иисус Христос е Единородният Син на истинския Бог, че е слязъл на земята да спаси човеците и че кръстът е знак за победа над смъртта и символ на безсмъртие.

Константин останал поразен от случилото се. И оттогава започнал да почита истинския Бог и да изучава Свещеното Писание.

Със силата на Кръста Константин предприел нападение за освобождението на Рим. Пламнала жестока битка. Войската на Максентий била разбита. Той побягнал, за да се спаси. Но се удавил в реката Тибър.

Константин влязъл тържествено в Рим. Той разбрал, че победата му е дадена от Господа. Затова, когато по-късно му издигнали статуя, заповядал да поставят в ръката й дълго копие във вид на кръст и да напишат думи: “С това спасително знаме спасих и освободих този град от игото на тиранина”.

В памет на това събитие светата Православна църква прославя божествената сила на Кръста Господен като оръжие на победата и пее: “Спаси, Господи, Твоите люде и благослови Твоето наследие, като даруваш на нашия благочестив народ победа над враговете и като пазиш чрез Кръста Си Твоето общество”.

Видението на кръста се повторило на Константин още два пъти. Това усилило до такава степен разположението му към християнската вяра, че най-после се решил да я приеме. Това негово решение се затвърдило от факта, че майка му, царица Елена, била вече християнка. Тя и той са причислени от Православната църква към лика на светиите. Наречени са равноапостолни, защото, подобно на апостолите, разпространявали ревностно християнската вяра.

Света Елена отишла в Палестина, за да види страната, гдето живял и страдал Спасителят. По поръка на своя син тя се погрижила да се издигнат църкви на местата, осветени от евангелските събития.

Езичници и евреи, от омраза към християните, се опитали да заличат и спомена за тези места. Те затрупали с пръст пещерата на Гроба Господен и поставили над нея идолско капище. Изображения на езически богове били дигнати и над Голгота и над Витлеемската пещера. Света Елена заповядала да разрушат капището, да съборят идолите и да разкопаят пещерата на светия Гроб. Близо до нея Константин изградил храм в чест на Христовото Възкресение. Той писал на Йерусалимския архиепископ Макарий и на палестинския управител да украсят храма великолепно. Църкви били издигнати също на Елеонската планина, над Витлеемската пещера и другаде.

Света Елена пожелала най-вече да открие самия Кръст, на който бил разпънат Спасителят. След дълги издирвания били намерени трите кръста, зарити в земята. При тях се намирала дъската с надписи. Но как да узнае кой от трите кръста е бил кръстът на Спасителя? По съвета на архиепископ Макарий били допрени кръстовете един след друг до болна жена. Щом се допрял до нея Христовият кръст, тя оздравяла. Умрял човек, когото носели към гробището, възкръснал, като бил доближен до животворящия Христов кръст. Тези чудеса разрешили всички съмнения.

Архиепископ Макарий застанал на специално издигнато място. Въздигнал високо кръста, та целия многоброен народ да го види и да му се поклони. След това го раздвижил на всички посоки. Християните се покланяли ниско и възклицавали радостно и умилително: “Господи, помилуй!”

Множество езичници и юдеи повярвали в Христа и приели свето Кръщение.

Това станало в 326 г.

Света Елена взела със себе си в дар за своя син част от светия Кръст и намерените при него гвоздеи, които някога са били забити в ръцете и нозете на Богочовека. Останалата част от Кръста, сложена в сребърен ковчег, се пазела благоговейно в йерусалимския храм “Възкресение Христово”. На Велики петък се изнасяла на Голгота за поклонение.

В 614 г. персийският цар Хозрой бил във война с Византийската империя. Той превзел Йерусалим, разрушил църквите там и отнесъл със себе си в Персия всички скъпоценности, които се намирали в тях. Между задигнатите светини бил и животворящият Господен Кръст.

Войната продължила дълго. Византийският император Ираклий успял да победи Хозрой, който скоро след това бил убит. Наследникът му сключил мир с Ираклий. Задължил се да върне пленниците и всичко, което баща му бил задигнал от Йерусалим и задържал в продължение на 14 години.

Тържествено император Ираклий възвърнал светинята – честния и животворящ Господен кръст – в Йерусалим. Християните от Йерусалим и околността, начело с Йерусалимския патриарх Захарий, всички с палмови клонки в ръце, излезли на Елеонската планина да посрещнат светия Кръст. Императорът бил облечен в разкошни царски дрехи, украсени със злато и скъпоценни камъни. На главата си носел царски венец. Като се приближил до Йерусалим, той поискал да носи сам Кръста. Но когато трябвало да мине през портите на Голгота, Кръстът бил задържан от невидима божествена сила. Невъзможно било да го носи по-нататък. Всички били изумени. Не знаели защо става това.

Патриарх Захарий видял ангел Господен на портите, светъл като мълния. Ангелът му казал:

- Не тъй нашият Господ е носел тук тоя Кръст, както вие го носите!

Смутен и развълнуван, патриархът се доближил до императора и му казал:

- Господарю, не в разкошни дрехи трябва да носиш Кръста, който обеднелият и страдал за нас Спасител е носел на раменете си в смирение и унижение!

Императорът веднага снел от себе си венеца и багреницата и облякъл прости дрехи. С непокрита глава и бос, без всякаква дреха внесъл в църквата Кръста Господен.

Патриархът го поставил на предишното му място за радост и утеха на целия християнски свят. Всички се молели и повтаряли:

- Господи, помилуй!...

© Жития на светиите. Синодално издателство, София, 1991 година, под редакцията на Партений, епископ Левкийски и архимандрит д-р Атанасий (Бончев).

 

 

Какво разказва Преданието

След разпятието на Христа, по тогавашен обичай, оръжието за наказание от тоя вид - кръстното дърво, се заривало в земята на самото място, дето е изпълнена присъдата. Тъй на Голгота бил заринат кръстът на Христа и кръстовете на разпнатите с Него двама разбойници.

След време на Голгота по заповед на император Адриан построили езически храм и мястото на разпятието било заличено.

Празникът Въздвижение е установен във връзка със следните свещени събития в историята на Христовата църква:

Чудесното явяване на св. Кръст на император Константин Велики;

Намирането на Светия Кръст на Голгота;

Връщането на животворящия Кръст от персийски плен.

 

Чудесното явяване на св. Кръст на император Константин Велики

През 312 г. Константин Велики потеглил с войските си към Рим, за да спаси столицата от властта на тиранина Максентий. Силите на императора били по-малобройни и затова той поискал подкрепа от Бога. Привечер, когато слънцето залязвало, Константин видял на небето сияен кръст с надпис под него "С това ще победиш". Вечерта сам Господ се явил в съня на императора и му заповядал да направи знаме, подобно на кръста, и да начертае кръстове по шлемовете и щитовете на войниците си. Със силата на кръста Константин Велики успял да победи войските на тиранина и влязъл тържествено в Рим.

 

Намирането на Кръста на Голгота (празнува се на 14 септември)

Няколко години по-късно, през 326 година царица Елена, майка на Константин Велики, посетила светите места в Палестина и пожелала да открие светия кръст Господен. По указание на един стар евреин почнали да копаят и открили трите кръста в 326 година. На същото място наредила да се построи Божия храм "Въздвижение".

 

Връщането на животворящия Кръст от персийски плен

През 614 г. персийският цар Хозрой бил във война с Византийската империя. Той превзел Йерусалим, разрушил църквите и отнесъл в Персия всички скъпоценности, които намерил там Сред задигнатите светини бил и намерения на Голгота свещен Господен Кръст.

Войната продължила дълго. Византийският император Ираклий успял да победи Хозрой, който скоро след това бил убит. Наследникът му сключил мир с Ираклий и се задължил да върне пленниците и всичко, задигнато от баща му през последните 14 години.

Император Ираклий тържествено възвърнал в Йерусалим светинята - честния и животворящ Господен кръст. Християните, начело с патриарх Захарий, посрещнали Кръста с палмови клонки в ръце. Императорът в разкошни царски дрехи, украсени със злато и скъпоценни камъни, на главата с царски венец, поискал сам да носи кръста. Но когато трябвало да мине през портите към Голгота, невидима сила го задържала. Всички били изумени. Не знаели защо става това. Патриарх Захарий видял ангел Господен на портите, светъл като мълния. Ангелът му казал:

 - Не тъй нашият Господ е носел тук тоя Кръст, както вие го носите!

Смутен Захарий се приближил до императора и му заявил:

 -  Господарю, не в разкошни дрехи трябва да носиш Кръста, който Спасителят е носел на раменете си в смирение и унижение!

Императорът веднага снел от себе си венеца и багреницата и облякъл прости дрехи. С непокрита глава и бос, без всякаква пречка внесъл в църквата Кръста Господен за радост и утеха на целия християнски свят.

По "Пространен православен месецослов" от † Траянополский епископ Иларион, изд. Тавор. Тук с допълнения.

 

 

Сказание за празника Въздвижение на Честния и Животворящ Кръст Господен

Когато в Рим царуваше злочестивият мъчител Максентий (Максентий управлявал западната част на Римската империя от 306 до 312 г.), той причиняваше на народа много злини, като не само преследваше и мъчеше християните, но убиваше и езичниците, заграбваше имуществата им и живееше порочно, безчестейки много благородни семейства. Заради своята жестокост и нечистия си живот той стана тягостен и гнусен на целия Рим. Затова римляните тайно изпратиха до цар Константин, живеещ тогава заедно с майка си Елена в Британия, молба да дойде и да ги избави от този мъчител. Отначало Константин написа писмо до Максентий, като дружески го увещаваше да спре своите беззакония. Ала Максентий не само не го послуша, но още повече се озлоби. Скоро вдигна оръжие и срещу самия цар Константин, не желаейки той да царува наравно с него, въпреки че Константин беше избран за цар от цялото римско войнство, а Максентий се възкачи на престола самовластно. Народът не го искаше, а само няколко боляри, на които той обеща много дарове и почести, бяха съгласни той да стане цар, докато Константин беше избран единодушно от всички.

Когато Константин чу, че Максентий не се е вразумил, но е станал още по-зъл, вдигна се срещу него на война. Виждайки малката сила на своята войска и като си помисли за злите магии, които прави Максентий, той започна да се смущава. Защото знаеше, че Максентий беше пролял много човешка кръв, правейки магии; много деца, девици и непразни жени закла в жертва на бесовете, за да умилостиви така своите лъжливи богове, на които се надяваше. И тъй, знаейки че с Максентий върви голяма бесовска сила, Константин започна да се моли на Единия Бог, Господар на небето и земята, Когото почитат християните, да му дарува победа над мъчителя. Един ден като се молеше усърдно, яви му се на пладне на небето Господният Кръст, изобразен от звезди, сияещ повече от слънцето, а около него бяха написани думите: "С него побеждавай!" Това небесно знамение видяха всички войници, между които беше и Артемий дукс (Св. Артемий дукс пострадал мъченически за Христа през ЗбЗ година. Паметта му се празнува на 20 октомври (църк.кал.) (по-късно той прие мъченическа смърт за Христа при Юлиан Отстъпникimage) и всички се удивляваха. Повечето от тях се изплашиха, защото за езичниците изображението на кръста беше знак за нещастие и смърт: често осъдените разбойници и злодеи бяха наказвани с кръстна смърт. И тъй, войниците се бояха да не бъде войната злополучна за тях, а и самият цар Константин беше в голямо недоумение. Но през нощта, както спеше, му се яви Сам Господ Иисус Христос и пак му показа изображението на Честния Кръст с думите: "Направи такова изображение и заповядай да го носят пред твоята войска, и тогава ще победиш не само Максентий, но и всичките си врагове". Когато стана, царят разказа на своите велможи за видението си и като повика изкусни златари, заповяда им да направят от злато, бисери и скъпоценни камъни Честния Кръст, по подобие на явилия се на небето. Той заповяда също на всичките си войници да изобразят кръстното знамение върху оръжията, шлемовете и щитовете си.

Злочестивият Максентий, като разбра, че Константин е в Италия и върви към Рим, с голяма дързост изведе римските войски и се опълчи срещу него. Константин пък заповяда да носят пред неговата войска Честния Кръст. Когато влязоха в бой, Максентий със силата на Кръста беше победен и много от неговите войници бяха избити, а самият той побягна. Когато го гонеше цар Константин, а той бягаше по моста на р.Тибър, който сам беше заповядал да построят, с Божията сила мостът се срути и окаяният мъчител потъна в реката заедно със своите войници подобно на древния фараон, и цялата река се изпълни с конници, коне и оръжия. Великият Константин победоносно влезе в Рим и всички хора го посрещнаха с почит и преголяма радост. А той въздаваше гореща благодарност на Бога, Който му дарува победа над мъчителя със силата на Честния и Животворящ Кръст. В памет на тази преславна победа той постави сред град Рим кръст на висока каменна колона, като написа: С това спасително изображение градът беше освободен от мъчителското иго".

Друг път цар Константин тръгна на война срещу византийците, чийто малък град Византион* беше основан по времето на юдейския цар Манасия от някой си грък Визас и наречен на неговото име. След като беше на два пъти побеждаван от тях, цар Константин се намираше в голяма печал. Когато дойде вечерта, той вдигна очи към небето и видя написани от звезди следните думи: "Призови Ме в скръбен ден; Аз ще те избавя и ти ще Ме прославиш" (срв. Пс.49:15). Обхванат от трепет, той отново вдигна очи към небето и видя както преди Кръст, изобразен от звезди, а наоколо надпис: "С него ще победиш". И заповядвайки да носят пред войската кръст, той победи враговете си и завзе техния град Византион.

* Византион, впоследствие Контантинопол или Цариград, бил издигнат като столица от император Константин Велики. Отначало градът бил малка Мегарска колония, основана около 658г. пр. Р. Хр. и наречена на името на нейния основател. Тя била създадена от преселници, дошли от малоазийския град Милет, който бил подчинен по онова време на Персийското царство.

И трети път, когато цар Константин трябваше да воюва със скитите при река Дунав, на небето се появи като спасително оръжие Кръстното знамение и както преди му дарува победа.

 

image

Като се увери от тези три победи в силата на Разпнатия на Кръста Христос и повярва, че Той е Единственият истински Бог, императорът се покръсти в Неговото име заедно с достохвалната си майка, царица Елена. И тъй като тя беше много боголюбива, той я изпрати с голямо богатство в Йерусалим, за да търси Честния Кръст. А тя, като пристигна в Йерусалим, обиколи Светите места, очисти ги от скверните идоли и откри за поклонение честните мощи на много различни светци.

Тогава патриарх на Йерусалим беше Макарий, който посрещна царицата с подобаваща чест. А блажената царица Елена, търсейки скрития някога от юдеите Животворящ Кръст Господен, повика всички юдеи от светия град и започна да ги разпитва, като искаше да й покажат мястото където се намира Честният Кръст. И тъй като те отказваха да сторят това, твърдейки, че не знаят, царица Елена ги заплаши с мъчения и смърт.

Тогава те доведоха при нея един стар мъж на име Иуда и й казаха: "Той може да ти покаже мястото, което търсиш". След като Иуда беше дълго разпитван и отказваше да открие тайната, царицата заповяда да го хвърлят в дълбок ров. Като прекара там известно време, той обеща да каже къде е скрит Христовият Кръст. Изведоха го от рова и отидоха с него на едно място, където се издигаше висок хълм от пръст и камъни. Там някога римският цар Адриан беше заповядал да издигнат храм на скверната богиня Венера и да поставят в него идол. На това място Иуда посочи, че е скрит Господният Кръст.

Царица Елена заповяда веднага да разрушат идолския храм, да разчистят пръстта и камъните и да започнат да копаят в земята. След като патриарх Макарий усърдно се помоли на посоченото място, неочаквано се разнесе силно благоухание и веднага след това на изток се откриха Гроба Господен и Голгота. Близо до тях бяха намерени в земята три кръста, а след това и гвоздеите.

Когато всички недоумяваха кой е Христовият Кръст, случи се по същото време да носят един мъртвец, за да го погребат. Тогава патриарх Макарий заповяда на носачите да спрат и започнаха да възлагат един по един кръстовете върху покойника. Когато сложиха върху него Христовия Кръст, мъртвецът веднага възкръсна и се изправи жив.  Царицата с радост пое Честния Кръст, поклони му се и го целуна, а с нея и целият царски синклит, който я придружаваше. Мнозина не можеха да видят Светия Кръст и да му се поклонят заради насъбралия се народ и започнаха да молят да го видят поне отдалече. Тогава Иерусалимският патриарх Макарий, като се възкачи на едно високо място, издигна нагоре Честния Кръст, за да го покаже на народа, който с умиление викаше "Господи помилуй".

Така започна да се празнува Въздвижението на Честния и Животворящ Кръст Господен. Царица Елена взе със себе си част от Кръстното дърво и гвоздеите, а самия Кръст заповяда да поставят в сребърен ковчег и го предаде на светейшия патриарх Макарий, за да го съхранява за бъдещите поколения.

Тогава старият Иуда (за когото се каза по-горе) заедно с множество евреи повярва в Христа и се кръсти, като беше наречен в св. Кръщение Кириак. По-късно той стана Иерусалимски патриарх и при Юлиан Отстъпникimage пострада мъченически за Христа. (Виж Св. Кириак Иерусалимски, pravoslavieto.com).

 

image

Св. царица Елена заповяда на всички святи места в Йерусалим да бъдат съградени църкви. Най-напред нареди да се построи църква в чест на славното Възкресение на нашия Господ Иисус Христос, там където се намира Гроба Господен и дето беше намерен Честният Кръст. Тя заповяда също да построят в Гетсимания, където е погребана Пресвета Богородица, храм посветен на честното Й Успение. Съгради и други 18 църкви и като ги украси и надари богато, се завърна във Византия, носейки със себе си част от Животворящия Кръст и гвоздеите, с които бе прободено тялото Христово.

Блаженият цар Константин заповяда донесената част от Животворящото кръстно дърво да бъде поставена в златен ковчег. А от гвоздеите, единият бе хвърлен от царица Елена в Адриатическо море, когато при завръщането й от Йерусалим в Цариград се надигна силна буря, за да утихне морското вълнение. Вторият гвоздей цар Константин заповяда да вковат в шлема му, третият - да приковат към юздата на коня му. Така се сбъдна казаното от св.пророк Захария: "В този ден ще бъде даже в юздата на коня светинята на Господа Вседържителя" (Зах.14:20, по слав.превод). Четвъртият гвоздей св.царица Елена предаде за съхранение на най-близките царски съветници.

 

image

imageСлед завръщането на св. Елена от Йерусалим във Византия, христолюбивият цар Константин заповяда да направят три големи кръста, според броя на показаните му преди войните - първо в Рим, когато потопи Максентий, второ във Византия, когато завзе града и трето, когато победи скитите на р. Дунав. За възпоменание на тези три събития царят заповяда да направят три кръста от скъпоценни материали и да напишат на тях със златни букви: "IС ХС NIКА", т.е. "Иисус Христос побеждава" .

Свидетелстувайки пред всички за своята ревност по благочестието и показвайки, че е победил враговете си със силата на Кръста, той постави единия от тях високо на изток при пазара, втория - върху пурпурната римска колона на мястото, наречено братолюбно, а третия въздигна върху прекрасно мраморно подножие на хлебния пазар, където се извършваха много знамения и чудеса заради Христа.

Разказваше се от мнозина, че Ангел Господен, осиян от небесна светлина, слизаше нощем на това място и го обикаляше, като кадеше Честния Кръст и пееше сладкогласно трисветата песен, а след това отново се издигаше на небето. Това се случваше три пъти в годината: веднъж през месец септември на празника Въздвижение на Честния Кръст, втори път в седмия ден на месец май, когато се празнува явлението на Господния Кръст на небето и трети път - по време на св. Четиридесетница, на Кръстопоклонна неделя. Мнозина от благоговейните люде, живеещи праведно и свято, виждаха слизането на Ангела, чуваха неговата песен и разказваха за това чудо на другите.

 

image

Тук подобава да припомним и това, как Честният и Животворящ Кръст Господен, пленен някога от персите, бе отново върнат в Йерусалим за голяма радост на верните.

При царуването на византийския император Фока (602-610) персийският цар Хозрой завладя цяла Африка с Египет и Палестина. Той превзе Йерусалим, като изби много християни. Хозрой заграби много църковни утвари и скъпоценности, като дръзна да вземе и това многоценно съкровище - Животворящия Кръст Господен, и го отнесе в Персия.

След като умря император Фока, на престола се възкачи Ираклий. Той се опитваше да победи Хозрой, но сам беше побеждаван много пъти от него и молеше за мир, ала не го получаваше от гордия си враг. Тогава, бидейки в голяма скръб, започна да търси помощ от Бога, като заповяда на всички верни да бодърствуват в молитва и да постят, за да ги избави Господ от оногова, който в своята гордост се хвалеше, че ще погуби всички християни и хулеше Христовото име, та да не рекат враговете: "Нашата ръка е могъща и боговете ни са силни", но да разберат, че Един е истинският Бог, на крепката сила на Когото никой не може да се противи. Сам царят също постеше и се молеше със сълзи.

След това той събра цялата си войска и въоръжен със силата на св. Кръст, надявайки се на Божията помощ, тръгна на война срещу персите и като се срази с Хозрой, победи го и го прогони. Той воюва на персийска земя седем години, завземаше градове и села и побеждаваше войските на Хозрой.

Най-сетне персийският цар, който не можеше да се противи повече на силата на гръцката войска, избяга от страната си и като премина отвъд р.Тигър, направи своя по-малък син Медарс владетел на царството заедно с него. Но неговият по-голям син Сироес, разгневен от това, намисли да убие едновременно баща си и брат си, което и направи скоро. След като ги уби и стана владетел на персийското царство, Сироес изпрати с много дарове пратеници при гръцкия цар Ираклий, смирявайки се пред него и молейки го да спре да пленява земята му. Тогава Ираклий сключи с персийския цар мир и върна от Персия Животворящия Кръст Господен, заграбен от Хозрой в Йерусалим, и който вече 14 години беше в плен у персийците. Така гръцкият цар се завръщаше в страната си с голяма победа, като се радваше и славеше Бога за Неговата чудна помощ.

Когато стигна до Йерусалим, царят възложи Честния Кръст на раменете си, за да го занесе на предишното му място (той бе облечен в царска порфира, украсена със злато и скъпоценни камъни и носеше на главата си царска корона). Тогава се случи дивно чудо: пред вратите, които водеха към Голгота царят неочаквано спря и не можеше да пристъпи напред, възспиран от Божията сила. Всички бяха поразени от станалото.

Иерусалимският патриарх Захария, който заедно с целия народ беше излязъл да посрещне царя с финикови клонки чак до Елеонската планина, вървеше редом с него. И като вдигна очи, изведнъж той видя пред вратите да стои Ангел Божий, блестящ като мълния, който препречваше пътя и казваше: "Не така носеше нашият Творец Своя Кръст, както вие сега го носите!" Като видя и чу това патриархът, изпълнен с трепет, се обърна към императора и му каза: "Знай, царю, че не подобава, облечен в такива скъпи дрехи и украсен с царски украшения, да носиш това свещено дърво, което е носел смиреният Христос, обеднял заради нашето спасение. Ако искаш да понесеш Неговия Кръст, подражавай на нищетата Му." Тогава царят сне от себе си багреницата и короната, облече се в най-прости бедни дрехи, вървейки с боси нозе, и така понесе Честния Кръст вече без всякаква пречка, като го постави в св. храм, на мястото, отдето беше взет от персийския цар Хозрой. На това място благочестивият цар Ираклий отново постави Честния Кръст. Тогава верните се зарадваха с голяма радост и веселие за възвръщането на Господния Кръст и ликуваха, хвалейки разпнатия на него Цар на славата Христос, като се покланяха на подножието на Неговия свят Кръст. На Него и ние да въздаваме слава, чест и поклонение, сега и винаги във вечни векове. Амин.

© Жития на светиите, преведени на български език от църковно-славянския текст на Чети-минеите ("Четьи-Минеи") на св. Димитрий Ростовски.

 

Виж също:

 

image
image


image
    www.Pravoslavieto.com



Категория: Политика
Прочетен: 1184 Коментари: 0 Гласове: 1
Автор: bogomil



           Уважаеми блогери, приятели, читатели, Представям на Вашето внимание един материал, който няма националистичен или шовинистичен пропаганден характер за териториални претенции. Както добружанци, така и всички българи трябва да помним уроците от историята, за да съхраним националното си достойнство, да се противопоставяме на всякакви домогвания и намеци по отношение на Южна Добруджа (а и не само за нея), както и да се знаят историческите ни права от миналото. Не е необходимо с подробности да се отразява оная част от речта на ръководителя на румънската дипломация Адриан Настасе от 24 юни 1991 г.  пред Великото национално събрание на Румъния, в която се съобщава, че Южна Добруджа през 1940 г. е била окупирана от България с помоща на Хитлер и Сталин!?. Румънски учени манипулират своян арод фалшифицирайки историята, твърдейки че Добруджа никога не е била българска.  
      Редица румънски учени, историци, археолозози и други интелектуалци, развиvат подобни теории в своите публикации и книги. Дори в академично издание „История на Румъния” т. 3, Букурещ 1964 г. се твърди, че Добруджа никога не е била българска!?
  
      
България проявява търпимост в името на добрите добросъседски отношения, но това мълчание може да навреди преди всичко на националните интереси, както и на добрите отношения между съседите и то в епохата на Глобализация и обединена Европа.  Историческите събития са такива каквито са били. Те не могат да бъдат променени.  Те трябва да се знаят и помнят и от потомствата. Незавсимо от миролюбивата политика на България, нашето Отечество - народът ни не бива да допускат оскърбяване с исторически измислици или фалшификации.  Макар и да сме малък народ, но като горд родолюбив народ, като истински патриоти трябва да защитаваме и да браним нашата чест и достойнство с цивилозавани средстава,  Претенции и враждебна насоченост към България в наше време проявява и Македония.
        През последните години се проявява стремеж на Румъния, вероятно като член на Европейския съюз, да съблюдава клаузите на Крайовската спогодба. Ето някои доказателства;
                        Възпроизвеждане на битката за Тутраканската крепост.               На 5 и 6 септември 2008 г. бе извършено първото по рода си възпроизвеждане на знаменитата епична битка при Тутракан. По случай 92-та годишнина от славната Тутраканска епопея край Мемориалния комплекс „Военна гробница-1916 г”, отстоящ на 8 км от града е възпроизведена за първи път по рода си решителната битка от 5 и 6 септември1916 г. На знаменателното събитие тогава присъстваха стотици потомци и гости на славните български войни превзели, считаната в цяла Европа за  „непревземаема”  крепост  "Тет де пон" по един блестящ начин само за 33 часа. Пред донесените от Русе мощи на Свети Георги – Победоносец от Негово Високопреосвещенство, Русенският митрополит Неофит се поклониха домакините от Тутракан и гостите на празника. На възпоменателното честване присъства бившият президент на Република България Петър Стоянов. След празничната служба и поздравленията, официалните лица, домакини и гости поднесоха много венци и цветя. Следва пресъздаването на битката за Тутраканската крепост. Участие в „Тутраканскита епопея” взеха членове на Национално дружество „Традиция”- клон Русе и Велико Търново. „Противникът„ е представен от Румънското дружество „6-ти Доробански полк „ – Букурещ.             При възпроизвеждането на битката „противниците” показаха моменти от подготовката за сражението - „Бой със щик” и ”молитва преди сражението”. Румънският ”противник” показа обучение по хвърляне на гранати, излизане от газова атака и стрелба от коляно. Последва артилерийската подготовка преди атаката и атака на българските войски, завършила с превземането на крепостта и пленяването на ”противниковата” войска. След завършване на „битката” противниците си размениха възпоменателни грамоти.          Чувствам се задължен да запиша, че всички факти и събития показани по-долу са черпени и обобщени от различни сериозни исторически източници на книжен носител..                                                С уважение д-р Богомил Великов Колев
    ЕДИН БЕЗПРЕЦЕДЕНТЕН МИРЕН ДОГОВОР ВЪВ ВЕКА НА ВОЙНИТЕ ВЪРНАЛ ЮЖНА ДОБРУДЖА НА БЪЛГАРИЯ (Проблемите на Добруджа от Освобождението през 1878 г. до 1940 г.)           Проблемите на Добруджа, след Освобождението през 1878 г. за дълги години остават на по-заден план в сравнение с другите краища на България. Съгласно клаузите на Санстефанския мирен договор, Северна Добруджа се отстъпва на Румъния, (на Сърбия- Нишкия край), като територията на България, съгласно източници, възлиза на 170221 кв.км. При Берлинския конгрес от 1878. г територията на княжество България е 62 777 кв.км. Вероятните причини за тази съдба на Добруджа са както нейната отдалеченост, проблемите с безводието, електрифицирането и военната обстановка. Тези проблеми се изострят особено около Балканската и Първата световна войни, когато България дава много жертви и загубва много територии. В мирните и военни периоди в Добруджа от първата половина на ХХ век са били съпроводени от последвали едно след друго нашествия. Загубата на Северна Добруджа, дълбоко разтърсва българското население още с превземането на Тулча, Мангалия и Кюстенджа от 14 до 26 ноември 1878 г., когато войските на румънския крал Карол навлизат в Добруджа. На 28 ноември 1878. г.  властта е предадена на румънското правителство от временното руско правителство.
                
image
           И така проблемите на Добруджа, възникват след Освобождението през 1878 г. и по точно след Берлинския конгрес, състоял се същата година, когато за компенсация на различни териториални претенции „се предлага” на Румъния българската част на Северна Добруджа. Този т.н ”Добруджански въпрос” за дълги години остава на по-заден план, в сравнение с проблемите на  другите краища на България. До Балканските войни, българското правителство е отделяло повече внимание към останалите под османско владичество земи в Македония и Южна Тракия (Одринско).  До тогава, според източниците, никой не е оспорвал принадлежността на Добруджанската земя към България, включително и Румъния. Такъв проблем не е съществувал. Не е необходимо да се припомнят с големи подробности историческите истини, които се знаят от учебниците в училище. 
            Като се започне от това, че Добруджа е била най-близко до политическите и духовни центрове Плиска и Преслав от времето на Първата българска държава и се мине през многото събития на Добруджа по времето на Иван Александър (1331-1371), когато тя е цяла със столица Карвуна (Балчик), през прочутия Кайнарджански мирен договор между Русия и Турция от 10 юли 1774 г.. Мимоходом нека да  споменем, че дунавският добруджански град Силистра (Дуросторум, Дръстър) град с над 1900 годишна историия е вековна твърдина на българщината, който в един макар и кратък период от историята на България (1829-1836) - е бил освободен от османското владичество по време на поредната руско-турска война и управляван от Български кмет - Георги Мамарчев (1786-1836), признат за първия български кмет, когато през епохата на Великото българско възраждане в Добруджа учители, духовници, книжовници, творци, български революционери и апостоли от нашето национално освободително движение (като Пaртений Павлович-първия светски поетна Българи, Александър Некович-първият български дипломат погребан в Силистра, добре известните; Сава Доброплодни, Добри Войников, Васил Левски, Г.С.Раковски, Филип Тотьо и много други) са сеели просвета, създавали са български светски училища, читалища, български църкви, водили са борба за самостоятелна българска църква, подготвяли народа за политическо освобождение от османско владичество. Апостолът  Левски е учителствал в с. Еникьой - намиращо се в Северна Добруджа по пътя за Бабадак  (И днес Северна Добруджа е населена с много потомствени българи; в  Тулча,  Констанца, /Галац, Браила/, Черна вода, Меджидие, дори и оттатък Дунава в Кълъраш и др. селища ).
           Съгласно източници, в румънски документи с международна значимост е отбелязано следното; 1. Решение на Камарата в Сената на Румъния от 26 януари 1878 г., с което депутатите категорично не желаят да приемат ”чужда земя” 2. В проекторешение от 28 юни 1878 г. на 46 румънски депутати, прието от Парламента дословно е записано; „Като взема предвид, че каквото и да било присъединяване оттатък Дунав, не е в интерес на Румъния и че ще стане причина за усложнения и бъдещи вълнения, не приема анексията на Добруджа към Румъния по никакъв начин и на никакво основание”. 3. В становището на министър-председателя на Румъния Александру Стурдза, относно проекта за построяване на пристанище в Кюстенджа, изразено на 29 септември 1878. г.  пред Парламента се казва; „Нима вие искате да създадете едно ново пристанище и то в една територия, която сами не знаете колко време ще можем да удържим!?” 4. С Берлинския манифест от 14 февруари 1878 г., написан на български език, румънският княз Карол се обръща към българското население на Добруджа с думите; „Великите европейски сили, чрез Берлинския трактат, присъединиха страната ви към Румъния. Ние не влизаме в пределите ви, определени от Европа, като завоеватели, но и вам ви е известно, че много румънска кръв се проля за освобождението ви”. 5. В Меморандум на румънския Парламент, (поддържан в речите на Когълничано и Братиану), който защитава румънските права върху Бесарабия е отразено отрицателното отношение на княза и общестеното мнение към плановете Румъния да получи в замяна „чужда”, т.е. българска земя. През това време румънските вестници („Ромунъл” от 4 и 5 юли 1878 г, „Стяуа Ромънией” от 5 юли 1878 г.) много сериозно се противопоставят, Румъния да се съгласи и приеме замяната. Вестник ”Стяуа Ромънией” много правдиво и пророчески пише; „Имаме силни основания против анексията на Добруджа. Добруджа географски и етнографски не съставлява част от нашата земя, тя е продължение на България, населена с турци, татари, българи и твърде малко румънци. Добруджа ще бъде занапред една открита рана, между Румъния и България, която ще бъде постоянно и непрекъснато експлоатирана от тия, които имат интерес да ни виждат в разногласие. Върху Добруджа ние нямаме никакви
права”.  Разумно виждане имащо пророчески характер.      Независимо от нежеланието на Румъния да приеме Северна Добруджа, Берлинският конгрес санкционира замяната на Бесарабия с тази българска земя. В източниците се съобщава, че именно „от този момент нататък възниква сериозния Добруджанският въпрос.”  По-долу ще се види колко къса е историческата памет, колко лесно и бързо нарастват териториалните апетити и колко лесно, дори в наше време се правят опити за деформиране и фалшифициране на  историята и  колко безотговорно се манипулира  румънският народ, подобно на народа в другата ни съседка Македония. Читателят ще си припомни ИЗГУБЕНАТА БЪЛГАРИЯ и сам ще установи историческата истина.
            В началото на декември 1912 г. Румъния настоява да бъде компенсирана и  с Южна Добруджа по жп .линията Русе-Варна под претекст, че след подписването на примирието с Портата в Бахчекъой при Чаталджа, България получила голямо разширение, а това нарушавало равновесието на Балканския полуостров. През януари 1913 г. българската и румънската дипломация под зоркото наблюдение на Англия правят пазарлъци за Южна Добруджа. Румънския княз Гика настоява за 3300 кв. км. След това с помощта на Русия през април България предава на Румъния Силистра и 3 км. около града, но с това проблема не приключва. На 28 юни 1913 г Румъния обявява война на България и до 11 юли превзема Добрич, Варна и Балчик, а до 15 юли достига до Златица и Пирдоп. Съгласно сключения в Букурещ мирен Договор на 28 юли по искане на Австроунгария, Румъния получава 7695 кв.км. площ. Попадналите в румънска територия българи започват да се организират за постигане на национално освобождение. Същата година през септември се създава дружество ”Добруджа”, след него братство ”Добруджа”, които през януари 1814 г. се обединяват. С влизането на Румънския закон за устройство на Нова Добруджа на 01. 04. 1914 г., се засилват емигрантски вълни. С Царски указ България обявява война на Румъния на 1 септември 1915 г. В отговор на 16/29/ октомври същата година Англия и Франция обявяват война на България, която по този начин се вклюва в Първата световна война. Българите превъзхождат своите балкански противници. Надеждите им за възвръщане на Южна Добруджа се увеличават. Ако се пропуснат някои военни ситуации, необходимо е да се припомнят героичната Тутраканска и Добричка епопея, където при Тутракан Българската армия командвана от генерал Стефан Тошев и с помощта на ген. П.Киселов  постига бляскава победа над румънските войски и австрийската Дунавска флотилия и овладява крепостта. Нещо по-вече българската войска разбива румънските и руските войски и овладява Северна Добруджа. Създават се около 300 добруджански народни комитети. В резултат в Бабадаг на народни събора е основан обединителен добруджански централен народен съвет, ръководен от д-р Иван Огнянов, който се обявява за присъединявеане на цяла Добруджа към България.         На 24 ноември 1918 г. главното командване на Антантата нарежда на българската армия да опразни Добруджа. Южната част се заема от британски и италиански войски, а Северна част от френски. Добруджанци молят Великобритания за протекторат над Добруджа. През март 1919 г. в текето на Демир Баба, край с. Свещари, Исперихско е основан добруджанският централен революционен комитет под ръководството на д-р Петър Вичев, който поема ръководството на местните комитети. На конференция в София през май 1919 г. се издига идеята за автономия на Добруджа, с цел следващо присъединяване към България...          Достига се до подписването на Нъойския мирен договор на 27 ноември 1919 г, ратифициран в началото на 1920 г. а през лято.на същата година и от Антантата. Съгласно този договор Македония е поделена между Гърция и Сърбия (бивша Югославия), като за България остава само Пиринския край, без района на Струмица. България губи Западна Тракия, Южна Добруджа и Западните покрайнини и получава тежки репарационни и военни ограничения. Все пак за военния период от 1912 до 1919 г. България увеличава територията си от 96346 на 103146 кв.км. Подписва се спогодба за изселване на населението в Добруджа. Българите –добруджанци подават искане до румънското правителство за пълни политически права, за спиране конфискацията на поземлената собственост, за връщане на отнетите църковни и училищни имоти и за отваряне на границите с България, което в същност е програмата на българското национално освободително движение до 1940 г (българите задължително изучават и говорят на румънски, децата в училищата също учат румънски език). След подписването на договора, това нелегално движение се разраства. На 30 март 1922 г. румънската полиция арестува неговия ръководител Александър Рашенов. Нелегалната мрежа е разкрита. Съгласно източници, са арестувани 400 души, а през септември 1923 г. съдът в Кюстенджа осъжда 72 българи за заговор срещу държавата. Румънците упорито отстояват своите интереси. На 8 юни 1940 г. казионният румънски фронт, заедно с някои български политически дейци подписва декларация в Кюстенджа за гарантиране на териториалната цялост на Румъния и против връщането на Южна Добруджа на България.       След едномесечни преговори започнали, под натиска над Карол II на Германия и СССР, с одобрението на Великобритания се достига до историческата дата 7 септември 1940 г., когато Румъния и България подписват Крайовския мирен договор. Б    image
                  Части на Гвардейския Конен полк влизат в с. Крумово 
             по  пътя за  присъединяване  на Ю.Добруджа  към България

            България си връща южна Добруджа. Съгласно източници, територията на страната се увеличава от 103146 на 110911 кв. км. За отбелязване е, че това е безпрецедентен случай в международните отношения при съществуващата сложна обстановка. Този акт се извършва по мирен начин и то в разгара на най – кръвопролитната война в историята на Човечеството- Втората световна война. Това събитие е било желано и очаквано от всички българи, а реализацията му е резултат на новите реалности в Европа и света, а имено Втората световна война, когато интересите на Великите сили се преплитат и налагат нови решения. В източниците се съобщава, че благодарение на превъзходните дипломатически качества на цар Борис, териториалната промяна е одобрена от Хитлер и Сталин, които по това време са все още съюзници, но и от Великобритания, която воюва срещу Хитлерова Германия. Това предизвикало особено раздразнение в Берлин.
 Съгласно клаузите на договора България заплаща стойността на румънските имоти. Тя се задължава да плати на Румъния 1 милиард леи, но поради много умело проведената финансова операция от българска стана с предварително закупени обезценени леи от европейските борси, този дълг излиза само на 30 милиона лева. По искане на Румъния, коренното българско население е разменено срещу румънски колонисти от Южна Добруджа. На 11 септември 1940 г. в Добрич е изграден Централен Добруджански комитет за подпомагане установяването на българската власт в Южна Добруджа..Още в деня на подписването на договора, правителството гласува 56 милиона лева за решаване проблемите на Южна Добруджа. На 17 септември 1940 г. се създава смесената румънско-българска комисия със седалище в Гюргево. Тя започва решаването на много сложните проблеми, свързани с определането на демаркационната линия и тежките условия свързани с размяната на населението. На 21 септември (1 октомври) българските войски навлизат в опразнената от Румъния Южна Добруджа. Българското население ги посреща възторжено като освободители. В договора има клауза за задължителна размяна на населението, съгласно което българите от Тулчански и Кюстендженски окръзи на брой около 67000 души се преселват в Южна Добруджа на мястото на румънките колонисти в къзите Силистра и Калиакра. Договорено е размяната да стане в срок от 3 месеца, след ратифицирането на договора. Населението от другите райони непосочени в четирите окръзи получава право да се пресели в исканата държава в срок от 1 година. Изселването на българите започва на 1 ноември 1940 г. и се извършва при зимни условия. Ония, които задължително са били преместени са били принудени да оставят много имоти; къщи, покъщнина, животни, птици, инвентар, ниви, роднини близки и познати. Остават по села и градове много български училища, църкви и читалища. Има данни в някои източници за много изселени българи, които са преодоляли разстояние от Тулчанско до Силистра възлизащо на повече от 137 км , подкарвайки огромни стада (достигащи до 1 милион животни). Болшинството от българите са пренесли имуществото си с каруци или пеш. Много българи остават в пределите на Румъния .
   
image
                             Последна снимка на румънски и български граничари

    
image
 Български гвардейски офицери заедно с румънска администрация на  граничния  пунк при с. Крумово
 
       image
                          Триуфално посрещане на българските войни от българите


               Крайовският договор получил одобрението и на Великите сили Англия, Германия, СССР. Това се оценява като голям външно политически успех за България, която успява, чрез пряко мирно споразумение да си върне несправедливо отнетата част от нейната територия. Поправена е една несправедливост на Нъойския договор от 1919 г. Както е известно от историята, в началната фаза на съществуване Българската държава се е простирала в цяла днешна Северна Добруджа, Южна Добруджа и част от Молдова, но териториалното й разрастване и укрепване в хода на събитията е променяно многократно, достигайки до изчезването на географската карта за дълги времена, била е териториално разкъсвана...
 В член втори от Крайовския договор не е пропуснато да се посочи, че е допусната една несправедливост. България и Румъния заявяват, че се отказват за вечни времена от каквито и да било териториални претенции по между си.  След демократичните промени, първият български президент д-р Желю Желев потвърди това решение, завявайки че съвременна демократична България няма териториални претенции по отношение на своите съседи, че нейната политика е миролюбива, хуманна и добросъседска.   Забележка. Материалът е подготвен като са използувани различни исторически източници и проучвания на книжен носител.                                                                  Д-р  Богомил Великов Колев-Силистра  

Категория: Политика
Прочетен: 1936 Коментари: 0 Гласове: 6
Търсене

За този блог
Автор: samvoin
Категория: Политика
Прочетен: 10047875
Постинги: 7919
Коментари: 3553
Гласове: 6350
Блогрол
1. Георги Раковски
2. Тефтерчето на Васил Левски
3. Български исторически календар
4. "Граждани на Райха"-"Reichs­bur­ger"
5. Дегенерацията и дегенератите от първоизточника - Григорий Климов
6. Сайт, посветен на големия Български политик - професор Богдан Филов
7. "Лихвата е кражба!" от покойния Владимир Свинтила
8. Сайт за националистическите движения преди 1944 - а година и техни документи
9. Забравеният д-р Янко Янев
10. Планът "Еврия"
11. Сайт с български бойни знамена
12. Исторически видеоблог
13. "Изгубената България" - исторически сайт
14. Владо Черноземски
15. Европейския съюз - новият Съветски съюз? /БГ субтитри/
16. "Шест милиона – изгубени и намерени" oт Ернст Цундел
17. Реалността днес и която идва...
18. Военное обозрение
19. КРИЗАТА В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ от архимандрит Борис
20. Отворено писмо-МАНФРЕД РЬОДЕ
21. РПЦ Царская Империя
22. Григор Симов: Нека не си затваряме очите
23. Исторически ревизионизъм
24. Вечния Църковен Календар на Светите Отци