Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
16.01.2013 02:40 - Владимир Свинтила - ДНЕВНИЦИ
Автор: samvoin Категория: Политика   
Прочетен: 883 Коментари: 0 Гласове:
0



Владимир Свинтила

  ДНЕВНИЦИ
    /избрани откъси /

 

image

Далеч от равнодушното живуркане на всекидневието

Свинтила - диагноза за парадоксите на времето

Получихме фрагменти от непубликувани "Дневници" на Владимир Свинтила от човека, който има 20 годишно приятелство с него - Красимир Делчев. Преподавател по философия в Софийския университет "Климент Охридски", Краси е един от малцината, които може да проследи лутанията на известния писател в екзистенциалните, социалните и политически проблеми, заедно с ония подтекстови значения, които не са ни достъпни от пръв поглед. Той е и един от малцината, който може да разчете енигматичния почерк на Свинтила и да свърже нишката на съвместно изживените събития там, където привидно се къса. Без да съм съмишленик на много от възгледите и убежденията на писателя, убеден съм, че пристрастията му и резките му жестове относно познати литературни и политически персонажи, ще респектират непредубедения читател. Свинтила е диагноза на парадоксите във времето, в което живя. Философските и житейските му експлозии са не само негови лични. Най-малкото представляват убедителен апостроф към равнодушното и благополучно живуркане на немалко литературни имена, вече жигосани в кинолентата на дневниците.
Разбира се, много драматични и дълбоко лични неща не намират място и тук, поради редица съображения. Един бъдещ издател ще трябва да извърши немалко работа, за да подреди и систематизира, да навлезе в подробностите и детайлите. Публикацията ни е само покана към него и хвърлена ръкавица на предизвикателство. Другото е работа на историята.
Лъчезар Лозанов
 

 

 

 

    16. 12. 1990 г.

Статията ми в "Ден" слава богу излезе заедно с тази на Йордан Вълчев. Христозова* се обадила по телефона на жена ми и ме заплашила с прокурора.
Нищо чудно сталинистката прокуратура да се опита да направи нещо - те са достатъчно безумни. Но моят отговор ще бъде страшен. Сега ще поставим въпроса за геноцида.....

18.30 ч. По телевизията една елементарна заплаха с глад.Упреци към парламента, който не прави нищо. И един скрит апел за национално единство.
В 8.30 ще говори Желю. Вероятно отново коалиция!
Тия хора са идиоти!

*Съпруга на Руси Христозов - министър на МВР по време на откриването и подържането на концлагерите в България, разобличен в опозиционния печат от Вл.Свинтила и Йордан Вълчев - б. ред. 2


    17.12.1990 г.

Вечерта.
Открих изложбата на Казаков. За моите трудове за него той ми даде 500 лв. за новата година. За откриването ми хонорар 100 лв. Това е частната търговия с картини.
Приеха ми статията за Ницше в "АБВ" и статията в "Република".
Вървеше ми навсякъде.
Най-важното: Внучката е здрава. Благодаря ти, Господи, благодаря ти. Пресвета Богородице.
Утре на поклонение в "Св.София".


    18.12.1990 г.

Вечерта

Молих се в "Св.Седмочисленици" и запалих 6 благодарствени свещи - от всички нас и от сестра ми.
Откри се изложбата Самиздат, където е моята книга за Богданов дол* . Започнали са веднага да я ксероксират...

*Става дума за книгата на Вл. Свинтила - "Кладенецът на мълчанието".


    19.12. 1990 г.

Тъжен намусен ден. Нямам опасения от шантажите на комунистите/ написах своя отговор "Лицето на Горгоната"/.Довечера среща с Иван Минчев.

11.30ч.  Написах една статия за антикомунистическата литература. Сега отивам да играя с внучката. Аз съм най-голямата играчка.

Вечерта
Видях се с Иван Минчев и Богдан. С Богдан не сме се виждали 40 години. Познах го веднага, почти непроменен... Споразумяхме се: никаква пропаганда. Само консолидация на старата гвардия. Никакво бързане. Всички събития подготвят нашето появяване...
[...]Христозова заплашила с наемен убиец Йордан Велчев. Той написа в отговор ужасна статия против нея. Георги Мицков обеща да пише във вестника на Вера Крапчева.
Нашите статии във в."Ден" са нажежили духовете. Впечатление не са направили само в сталинисткия писателски съюз.


    20.12.1990г.

Вечерта
Най-сетне първият резултат, очакван от толкова време. "Спомените на джебчията"* е отпечатана. В събота сигналните бройки...
Разбира се моят основен стремеж е да предизвикам основен обрат в културния живот на страната. Бях се приготвил да пиша една много интересна и нужна статия, но внучката реши друго. Тя умира да играе с мен и умира за моите приказки - "Много са хубави" - казва. И аз измислям нови и нови.
Молих се в храма на "Св.София". Вчера се молих пак там. За първи път от две години иконата на светицата не ме призова към себе си и не ми даде обещание. Но иконата на Св.Богородица беше активна - тя бе пълна със снизхождение за мен.
Благодаря на силите небесни. На Господа Исуса Христа и на Пресветата Божия Майка.
Дано бъдат милостиви към мен и ми дадат покой - една-две години, през които да привърша моите книги и създам издателството.

*Книга с разкази за софийските апаши от Владимир Свинтила.


    21.12.1990 г.

В 6 ч. се наредих за мляко - но не докараха. В 7.30 хванах пътя да търся тая фирма "Левски", която предлага мляко по 1,50 лв. Имах шанс, попаднах на човек от предприятието.

17,30  Спах три часа и после полежах още, за да се стопля. Бях измръзнал на опашката и после в ходенето. Засега нямам желание да пиша. Мисълта ми е в утрешния ден, когато ще си взема сигналните екземпляри на "Спомените на джебчията"
Все пак направих усилие да се овладея и написах една много заядлива статия. Не знам още закъде.


    22.12.90 г.

Реших да напиша статия в полза на Саддам Хюсеин и да я отнеса в иракското посолство да бъде отпечатана в тяхната преса. [...]Бях на богослужение в "Св. Седмочисленици". Пред вратата просеше стара жена с две патерици. Дадох й 50 ст. После се засрамих, излязох и й дадох още 1,30 лв. После се засрамих отново и излязох да й дам още 5 лв. Тя се втренчи с невиждащите си очи в банкнотата - очевидно не можеше да повярва. Казах й: "Давам Ви ги, госпожо, за да не стоите дълго тука на вятъра". Тя обеща да не стои много. Другите просяци седят вътре в предверието. Но това явно е интелигентна жена, която няма опит.
После се сетих, че трябваше да взема адреса й и да й помогна. Следващите дни ще я подиря пред черковата. Запалих свещи в "Св. София" и в "Св. Неделя". Господи, бъди милостив към нас!


    24.12. 90 г.

Получихме нов пакет с храна от Италия. Но аз разчитам на бавното разгъване на частната търговия.
Сега комунистите плашат с военен преврат. И мнозина се страхуват. Хората са без каквато и да била политическа просвета - те са напълно оглупели. Нито военна диктатура е възможна, нито каквато и да била руска намеса.
В сряда вечер среща със съмишленици...


    25. 12. 90 г.

Тъжно ми е. Няма къде да изляза и къде да отида. Такива са вече празниците - обезоръжават човека. Ще се опитам да чета.

22 часа
Чета отново "Комедиантите" на Греъм Грийн на английски. Преди 30 години я четох с ентусиазъм...Греъм Грийн не е направил нищо особено - един любовен роман на силно контрастен исторически фон.


    27.12.90 г.

Занесох в "Ден" моята нова и Райкината статия и казаха, че ги харесват.
Горбачов губи всеки ден. Сега всички са съгласни, че е дошъл да спасява неспасимото - ленинизма.


    28.12.90 г.

Die Fahne hoch! *
Бих искал да имам днес един европейски ден. Но немският център е затворен. Чужди книги комунистите все още не допускат.
И така, реших днес да почивам...
Сутринта бях за мляко извън града. Много-много клиенти няма. Предпочитат да се редят три часа на студа. Софиянецът е непредсказуемо мързелив...

*"Знамето - високо!" (нем.). Припев от химна на българските ратници. Владимир Свинтила е бил известно време член на РНБ.

Вечерта
Христозов е отговорил на Данчо в "Мисъл". Утре ще взема вестника и ще напиша "Отговор до един мъртвец". Нищо за отбелязване. Горбачов се саморазобличи, в България отражението му е вече нищожно.


    29.12.90 г.

Ат. Славов се опитва да ме злепостави, макар с едно изречение. Още не е време да му отговоря.
Руси Христозов ми отговаря от гроба. Ще му отговоря и аз.
Много ми хареса новият брой "Християндемокрация". Ще се опитам да стана сътрудник.


    30.12.90 г.

Отговорих на Ат. Славов - 45 реда.
Отговорих на Руси Христозов.
Написах къс мемоар за "Бамбука".
Разшаткан съм поради писанието на Славов. Отговарям
му достойно и по окончателен начин.
Предстои ми да отговоря на Климент Цачев - на мъртви и на живи подлеци.
Изглежда, ще бъда принуден да използвам "Християндемокрация", въпреки връзката й с комунистическата Ера 3.

...Вечерта
Говорих с Жоро Янев..Вчера говорих с Хинков...Днес среща с д-р Кредов. Предупреди ме да не ползвам "Християндемокрация". Оказва се, че са много дълбоко ангажирани с Ера 3, която пък е регистрирана от комунисти. Даде ми препоръчително писмо до хората, които образуват съюза за въстановяване на Търновската конституция. В понеделник ще ми даде информация за някои комунистически бойни групи и за така наречените"блиндирани жилища", подготвени да устоят на боеве.
Оценката ми за казармите излиза вярна. В казармите гладуват. В Ямбол една военна част е заплашила, че ще дойде с танковете си в София да се нахрани.
Вчера, като купувах вестници, видях една достойна гледка. Един "деполитизиран" офицер купуваше "Комунистическо дело" и "Мисъл" - сталинистките парцали...


    31.12.90 г.

11.30ч.
Намираме се в най-мрачния период. Комунистите чрез своята агентура са глътнали пресата. "Хр.дем." и "Пряпорец" са минали към Ера 3 / ком. агентура/, в "България" и "Република" има ком. цензура. "Демокрация" и "Своб. народ" са направени прокомунистически парцали.
Но най-сетне се ражда движението за Търн. конституция, най-сетне се организират монархистите.
Препоръчват ми да работя за "Нова демокрация".

13 часа
Отговорих на оная гнида Климент Цачев. И съм много доволен от отговора си.
Може би аз прекалявам във виждането на чертите. Все пак мои статии излизат. Ще трябва да разчитам и на нови вестници. Разбира се, настъплението на комунизма е реално. Достатъчно е, че постигнаха макар частична коалиция в новото правителство и че подкараха
синдикалното движение.

16.30
Реших едно - да не трепвам пред червените. 45 години живях с пистолет, опрян в тила, и сега още ще ме шантажират и заплашват. Във всички случаи ще се озъбя....


    1.1.91 г.

14 часа...
Състоянието ми не е лошо, но още имам отзвуци от клеветата. Също като случаите на публично оклеветяване - многобройни по времето на комунистите. Но това са също така комунисти - по-ловки само.
Ако аз бях избягал, щяха да унищожат цялото ми семейство. И това на сестра ми...


    2.1.91 г.

Вечерта
Депозирах отговора си до Ат.Славов... Депозирах отговора си до гнидата Кл. Цачев в “Лит. Форум”.
Написах една остра статия за "реформите" и я предадох в "Република".
Статията ми в "Патриот" ще излезе.
Отново мръсни комунистически предизвикателства. Написах остра статия "Жалък финал".
Утре ще посетя "Соф. вести", за да връча отговора си до мъртвеца Руси Христозов.
Измръзнах се, но се чувствам добре... Поемата ми във "Весела България"се чете. Трябва да наобиколя в."Шоп".


    3.1.91 г.

12 часа
Занесох двете статии в "Соф. вести". Вероятно ще излезнат....
Никога не съм могъл да понасям двама души: Дидро и Хайне. Единият истински обскурант, другият ограничената еврейщина.

Вечерта
Молих се в "Св.София" и мисля че отново получих благослова на светицата.
В "Соф.утро" почват да печатат глава от "Книга за стара София"* .

*Книга с разкази за София на Вл. Свинтила.


    4.1.91 г.

Почва първото смущение сред комунистите. Сега им става ясно, че са изгубили властта завинаги, защото и техните агенти няма да им останат верни докрай.

Вечерта
Проблеми около терапията на жена ми. Трябва да се търсят отново връзки. Среща с директора на "Мир". Удивително наивен човек. Щял да вика Тончо Жечев да му пише антикомунистическа статия.
Уговорихме се да напиша аз една. Предупредих го, че ако приемеТончо Жечев, няма да има сътрудничеството на другите. Никак не е наясно по въпроса за комунистите...


    5.1.91 г.

Давам си сметка, че трябва да скъсам вътрешно с много
неща, дори с политиката. Естествено ще пиша и ще правя партията, но вече без вътрешен ангажимент. Вътрешният ми ангажимент ще бъде само с Бога.
След написването на статията /"1956-та година"/ за в. "Култура" настроението ми се оправи. И се оправи съвсем, когато почнах да обмислям новата си статия... Изглежда че винаги трябва да имам в главата един интересен проблем.
Бях на богослужение в "Св.Седмочисленици". Господи, благослови ни.


    6.1.91 г.

Събудих се в добро настроение. Написах един етюд: "Византийската зона" за сп. "Култура"...
16 ч.
Спах. Един час си играх с критичния апарат на статията - само от 7 бележки. Тази чисто техническа работа, която придава външно "академичен вид" на труда, е отвратителна.
Отново съм вътрешно нестабилен. Може би времето. Свърших с работата, заплашва ме грандиозна скука.
Чета "Комедиантите". Една съвсем несъстоятелна /в тенденциите си/ книга. Няма и никакъв лъх от Европа. Задушавам се.

Вечерта
Моята борба с комунистите няма да бъде вече емоционална. Озъртам се как да ориентирам заниманията си. Смяната на емоцията несъмнено ми носи облекчение.
Радикалите са преминали към Ера 3. Това е късно саморазобличение. Те са вече открито при комунистите.Ние не можем да ги разобличим, но те могат да се саморазобличат.
Ще почета малко английски, ще почета от латинското евангелие и ще си легна.


    7.1.91 г.

Вечерта
Елка Константинова и Ал. Йорданов са минали към Ера 3. Слава богу!Така нещата са ясни.
Сега комунистите искат да оглавят и извънпарламентарната опозиция. Сега "радикалите" си подават ръка с комунистите.
В. "Култура" пуска моя отговор.
Колко много неща изостават поради игрите с внучката. Тя ми повтаря: "Пакостите са по-важни от статиите". И така, ние играем...


    8.1.91 г.

Липсата на хартия заплашва "Зора" със спиране. Заплашените вестници не се борят за съществуване...


    10.1.91 г.

Спомени за страшния 10 януари 1944 г. Въпреки времето впечатленията от онзи ад са живи....
16.30 ч.
Настъпват първите затруднения с хартията. Никой не се бори по достойнство с глупавото правителство.

19 ч. Прочетох около 40 стр. от "Комедиантите". В развитието си книгата печели.
Нападат ме опасения: какво ще стане с книгите ми, със статиите ми. Очевидно литературната ми работа трябва да бъде съпътствана от полит. борби.


    11.1.91 г.

Преоценка на много неща - давам си сметка за много неща.
Всички грешки почват с баща ми, с неговата комунистическа партия. Той умря разочарован. Но това не значи нищо. Баща ми жертва всичките си възможности за "революцията".
Вината продължава с майка ми. Тя вече ги знаеше какви са, но не намери сили да скъса... Аз трябваше да скъсам. Но не беше лесно. Скъсах през 1939 г., станах ратник. Но и това не стигаше - оставаше тумбата на родата, която постоянно тровеше атмосферата край мен...Сега от миналото ми с комунистите се явяват кошмари. Те още ми държат сметка, заплашват ме, уговарят ме.
Но аз тука слагам край на всяка тяхна роля в живота ми.
Ако излязат с шантажи, ще отговоря.

18 ч. Четох в."Демокрация". СДС-то се разпорежда с неугледните ни съдбини, както намери за добре. Тия престъпници застават зад правителството, което и комунистите не правят...Водя борба в себе си, за да не стане всичко около мен безсмислено.


    12.1.91.

21 ч. Телевизията. Нова анкета. 80% за частната инициатива... Сега разправят, че анкетата през май е дала такъв резултат: само З0% са очаквали изборите да бъдат честни.
Мандатната комисия още не е готова да отговори - б месеца!

23 часа
Четох малко Греъм Грийн и малко Съмърсет Моъм.
Сега си давам сметка, че 40 години аз не зная какво е общество. Живял съм като дивак и само спомените са ме научили.
Колко е добре да имаш дом, приятели, познати, да ходиш при роднини.
Всичко това е било изхвърлено. Мисионерът при хотентотите е имал по-добра обществена среда от мене.
Майко Божия, закриляй ни!


    13.1.91 г.

17 ч. Отново четох Моъм и Грийн. Книгите не ме заинтересуваха сериозно, но трябва да поддържам английски, който ще ми трябва, може би.
Ако промяната бе станала преди 10 години, щях да съм в Германия. Но сега, на възраст и болен, трябва да остана тук. И трябва да направя тая страна обитаема, друг изход няма...


    14.1.91.

Безпричинно безпокойство... В края на дясното зрително поле непрекъснато минава една светкавица...
Утре заран за мляко. Дано Господ ми помогне в тези експедиции. Всеки ден някакво особено напрежение. Голяма е грижата ми утре за млякото и въобще за млякото.
Хартията е 10 000 лв. тон - ако не е слух. Само преди няколко дни някой е дал на Гечев гаранции, че цената на хартията няма да се увеличава.


    16.1.91

...готвят високи цени без да либерализират пазара. Престъплението на СДС е по-страшно от това на комунистите. Тия идиоти не искат приватизацията... Готвят и обмяна на парите. Остава пътят на въоръжената борба.


    16.1.91

Безпричинна тревога... Може би това е общата картина на живота ми, който никога не е бил спокоен.
Но четенето на Евангелието или на "Подражанията на Христа" внася покой в душата ми.
Най-вече молитвата в черкова, паленето на свещите, тяхната светлина... Господи, дай ми твоята утеха. Света Богородице, закриляй ме.

Вечерта...
Шевернадзе говорил по радиото. Казал, че Русия ще се върне в Източна Европа.
Това, разбира се, е истински абсурд.
Все пак какви мрачни спомени извиква една такава закана. Вместо интеграция с Европа серия от войни със страните от европейския изток...
Не успях да отида на черкова. Ще ида утре.
Майко Божия, закриляй ни...


    17.1.91г.

Днес цял ден с разкъсани нерви...
Военните действия срещу Ирак почнаха. Това е безумен конфликт със света на Исляма. Вероятно тази война ще отвори вратите на Китай към Средиземното море.

Вечерта
Прогнозите ми за Ирак излизат верни. Америка обяви война на исляма. Първата намеса на Китай /предвидена от мен/. България се намира на брега на мохамеданския океан.


    18.1.91г.

Вечерта... Във връзка с Литва комунистите тук заплашват с ресталинизация. Това за пореден път показва каква заплаха за страната са комунистическите ядра...
Статия в "Криминална хроника" - Герака. Бях я отписал. Статия и в "Република" и в "Култура". Моите предизвикателства се разширяват.
Статията ми в "Култура" вече е прочетена от всички.
Появиха се новелите "Спомените на джебчията"... Имам интересно предложение за издаването на черния роман...
Очаквам "Ден" на Иван Калчев - статиите ми там най-много дразнят комунистите.
В Литва възкръсва въоръженото опълчение - най-сетне...
Молих се в "Св .Седмочисленици". Царю Христе, смили се над нас...По-бодър съм...Няма да бъда така жестоко беззащитен пред комунистическата гнусотия и предателството на СДС.


    19.1.91 г.

Написах три остри статии за новия вестник на Герака.
Надявам се да ми пусне статията "Един негоден парламент"...


    20.1.91 г.

Сутринта леко кризисно състояние. До 11.30 - спах и после лежах. Станах и написах две малки есета за радиото. За Езра Паунд и за Упоритите... Остава ми грижата за утре. Ще сваря ли да взема мляко в стопанството.
Мисля си колко странно върви животът ми. След един нервен пристъп и преди поредната домашна кавга аз написвам статиите си. И после се скитам по редакциите, отбивам се в някоя черкова, моля се. Изгубил съм оригинала на "Черния роман". Имам само второто копие и за щастие един ксерокс.
Оказва се, че съм дал на Тодор Янчев екземпляр от "Кладенеца", което ме учудва. От тоя ръкопис екземплярите ми бяха броени /един е в Д.Зашев/.
Какво имам да завършвам.
1. От Маркс до Христа.
2. Шапка кретенка /няколко разказа/.
3. Писма от Атина /редакция/
4. Крадци на автомобили
Платото и Черният роман са готови
Освен това
1. Нашите народоведи.
2. История на българската психика. 1650-1900 г.
3. Книга на промените.
Книга за стара София е готова.
Остава да напиша: "Черната река" и "Зададе се облак тъмен". Ако имам пари за преписи и здраве, ще ми стигнат две години. "Крадци на автомобили", не мога да намеря ръкописа. И първият екземпляр на Черния роман. По дяволите! Ръкописите ми станаха много, трудно е съхраняването им.

Вечерта
Изглежда ще имам още хора за партията от приятелите на Стефан Хинков.
Стоян Ганев е проникнал в християндемократите. С това те са загубени за опозицията.
Пловдив зъзне. Тия които искаха мирен преход, го имат. Нека му се радват.


    21.1.91 г.

Вечерта...
Наближава повишението. Правителството мазни и глади, обещава 185% повишение - около 3 пъти. Това се ядва, ако е истина. Но това правителство лъже във всичко.
Руският парламент ще съди Язов за изпращане на войски без решение на парламента. Несъмнено това е парлама, но е важното, че за първи път се взима такова решение.
Най-зловещото е, че българските комунисти искат връщането на съветското присъствие. СДС е принудено да реагира - трябва да запазят някакво доверие. В Унгария смятат, че няма условия за руска военна интервенция в Централна Европа. Това впрочем би значило Европейска война. Искат или не европейските страни трябва да мобилизират.
Несъмнено тези приказки са морален натиск и опит за сплашване... Денят беше богат с добри новини...
Купоните!... ще осигуряват... продукти. И веднага някакъв министър казва: Нямаме възможност да осигурим нито един от купоните. Това е правителството на Попов.


    22.1.91 г.

Събудих се рано сутринта с тревога... Сега тревогата е във връзка с изхранването, ще рече достатъчно реална.Тия скотове ще прекратят свободната търговия на пазара в името на пазарното стопанство...
Трябва да ида до "Св.София" да запаля свещ за благодарност. Светицата закриля интелектуалните ми дела.

Вечерта...
Днес се молих в "Св.Седмочисленици" и запалих благодарствени свещи от всички ни /и от сестра ми!/.


    24.1.91г.

12 ч.
Написах една статия за в."Ден" в отговор на Г. Спасов и в подкрепа на Йордан Вълчев. Олекна ми...
Страхът насън... тези фобии, макар да са имали корените си в обстановката /вечно гонен от кадесето!/, все пак са част от моята религиозна натура. "Со страхом божий" не е обикновена уплаха. Това е вътрешен ужас...
Препрочетох някои от разказите в "Спомените на джебчията"... с интерес като криминален роман. Значи са добре. Не може да не се хареса на читателя. Въпреки това за тия разкази и новели няма да стане опашка. Тук-там ще се заговори със симпатия. И толкова. Но аз не съм разочарован от това. Аз съм в борба с читателя. Аз буквално го заставям да ме прочете. Той буквално се ядосва, че не може да отмине книгите ми. И статиите ми.

Вечерта...
Кръвното ми вдигна Кръстьо Петков. Говори за споразумение, за социален мир. Мир с комунистите няма! До това становище стигнахме в редакцията на в. "Ден". Другата седмица ще се срещнем за разговора между партиите ни. Ще трябва да търся и Крадлеков.
В "Ден" поместват статия, в която призовавам републиканци и монархисти към единство - против комунистите.
В "Подкрепа" излезе най-сетне статията ми: "Съюзът на затворника и тъмничаря". В редакцията смятат, че им дошла навреме. И там не вярват в комунистическото "единство". Мога да се смятам за доволен.


    25.1.91г.

Вечерта
[...] бях 1,30 ч. в радиото. Тежко предаване. Миш-маш. Така наречените "млади" са ужасни коцкари - писането за тях е самоизтъкване. Никаква искреност, ни помен.
Стефан Хинков ми изгуби 2 часа /отново/. Провокационната статия на Георги Мишев: "Слушайте комунистите, иначе те ще направят преврат ...Руските танкове / но "малки"/ били вече в Бургас.
До каква степен и умните хора са видиотени! ....
За една минута не успях да взема хляб...Разиграват ни с хляба и него спират заради новите цени.
На връщане в трамвая с един приятел псувахме през цялото време комунистите и техните агенти в СДС. Всички ни слушаха със затаен дъх. Никой не се намеси. Сигурно имаше комунисти, но те си мълчаха.
Не можах да ида на черкова.
Господи, закриляй ни.
Научавам, че 70 души имат досиета на информатори. Нали бяха 72 и от тях 54 комунисти? Така бе заявил д-р Тренчев.


    26.1.91 г.

...Вечерта
Комунистите правят буквално каквото си искат. Създават "апарат", който ще контролира цените. И това е "пазарно стопанство". Явно е, че искат да запазят държавните монополи. Обещават електроенергия, парно и транспорт да увеличат 4-5 пъти вместо 10-12. Значи има възможности.
Апел: да покажем, че сме народ, а не население! Но нали сте против национализма?
След обяд бях по-добре. Бях на богослужение в "Св. Седмочисленици". Службата ме успокои.


    26.1.91.

Отново криза сутринта, макар и по-лека... Направо не се търпи. Бих се самоубил, ако не го запретяваше евангелието. Освен това съм отговорен за живота на един куп хора: жена, дъщеря, внуче, зет, балдъза. Никой от тях не може нищо сам. По-рано пък бях отговорен за майка си и за сестра си. Баща ми остави едно разсипано семейство...

12.15 часа ...
Психически малко по-добре. Не мога да разбера природата на тези психически сривове. Ако бе невроза, отдавна да съм в лудницата. Веднъж или два пъти имах истински кризи - по месец-два. Но и те се разминаха по странен начин. Едната е описана в дневник от близо 200 страници. Тя бе пълна с трансцедентни видения.
Трябва да предполагам, че това са изпитания, които Бог ми изпраща. Тогава само вярата и молитвите ще ме спасят.
Един от моите предци - не знам дори и името му - е страдал от религиозна лудост. В двора си в Банишора той строял малки черкви - за един човек - в които се молел. Като момче проявих голямо любопитство към този наш праотец, но майка ми забрани на всички да ми говорят за него. Господи, закриляй ме.

Вечерта...
Цял следобед бях високо активен. Посетих Стефан Хинков. Намерих го в същото тежко състояние. Може би протуберанси...
1966 г. на морето при една такава криза /която трая месец/ едва не полудях. И към 1973-4 имах тежка криза /описана в дневник/. Може би отново се задава едно такова страдание... Може би е част от моята религиозност. Всеки случай да бъда по-активен, да не се отпускам,


    28.1.91 г.

Вечерта.
Ударът с цените се приближава... Тези хора направо готвят пладнешки грабеж... борбата за оцеляването. Никой не може да каже при тия кошмарни цени ще има ли продукти...
Ако не беше юношеският ми бунт против комунистите?
Щях да прекарам живота си като "среден комунистически кадър" и сега след всичко щях да ги напусна може би. И нямаше да имам никакви изживявания.
Така се явявам един политически глупак.
Всички страдания са били излишни. Казвай "да" на злото, върши дребното зло, съгласявай се със злия. И на края ще бъдеш прав.
Това е тезата на реализма. И тя не може да бъде опровергана.
Все пак аз се борих за светлина в живота си. Ако всички бяхме приели злото, то нямаше да има край. Нашето участие срещу него е анонимно и често напълно недоказуемо. Няма значение. Имаше хора, които не приеха сатанизма.
За страданията не съжалявам и не се печаля. Хората са преживявали и по-страшни неща.
Достатъчно е, че стигнах до светлината. Божията светлина ми е награда за всичко. Освен това Бог никога не изоставя своите чеда.

10 часа
Написах кратък увод към книгата "От Маркс до Христа".
Дванадесет глави съм приготвил за "Църковен вестник". Днес среща със Славчо Вълчанов.
Днес ми предстои тичане през целия ден. Бих предпочел да остана вкъщи и да се заровя в леглото. Одеялото така сполучливо ме изолира от света. Докато към 11-12 ч. дойде естественият напор на вътрешните сили. Тогава всичко е добре. Но дотогава, какво страдание!

16 часа
Разговор със Славчо Вълчанов и главния редактор на "Църковен вестник". Благополучен резултат, ще печатат редовно в отделна рубрика "От Маркс до Христа". Това е един хубав успех... Аз съм прав... Заедно с книгата ми за лагера това е един документ за времето...


    31.1.91.

Преди събуждане насън /или полусън/ диви угризения на съвестта и за неща, за които не съм виновен. Както на морето 1967 г., когато щях да полудея от спомени. Спомени за това, как съм бил изтезаван. Какво ли щеше да бъде, ако аз бях изтезавал. Така и сега. Угризения!
При събуждането този кошмар изчезна веднага. Рационалната светлина на деня!
Господи, помогни ми.
Днес един тежък ден. Много тичане.

15,30 ч. ...Полемики около филма за Кремиковци. Казах им истината: това е една лъжа от начало докрай...

Вечерта...
Трите жени вкъщи тази вечер направиха такива кавги около телевизора, че е непоносимо. Телевизорът е просто тяхна болест. Купих им цветен от последните, за тяхно по-голямо удоволствие. Този цветен телевизор просто ги разболя...
Днес не ходих на черкова. Майко Божия, закриляй ни.


    1.2.91.

...Занесох статията в "Република". Поръчаха ми да напиша статия за популизма на Пушкаров. Има опасност да спрат "Република" поради ниския брой абонати. При "свободния пазар" институцията, която би трябвало само да пласира вестника, решава неговата съдба. Това би било истински удар за мене, но може би ще си намеря друг опозиционен вестник, който ще стане смел...
Бях щастлив, благодарих на Бога, че намерих хляб. Сега имаме хляб за 4 дни... цената на оцеляването ни няма да бъде малка.
Кръстев не е предал ръкописа на Тодор Янчев... Другата седмица се очертава като много интензивна: Кръстев, хонорарите, посещение при Ат. Свиленов /заради статията ми в “Литературен фронт”/, млякото, воденето на Надежда до болницата... Остава и тичането за Партията.

Късно вечерта
Най-сетне успокоен. Написах статията за популизма. Доволен съм. В равновесие съм. С доверие в Бога.


    2.2.91.

Вечерта...
Днес страшна кавга с жена ми по повод една моя гневна статия... В България няма нужда от полиция. Семейството е полицейска институция.
Вечерта Каракачанов, това копиле, изля отровата си срещу Тренчев. Крайно време е ние да се явим, за да се разбере, че това не е село без кучета.
Филм за Литва. След този филм за Горбачов е излишно да се говори... Утре в 11 ч. среща с гледачката на кафе, която ми каза толкова работи...


    3.2.91.

Тъжна сутрин. Студен апартамент - поради аварията /а и навън е около -15/...Все пак с печката "Лъч" на нула е топличко...
Бог има милост към нас...

18.30
Намерих две кила шилешко и едно телешко. Това е последното свободно купено месо. От тук нататък ще се види дали ще има някакво снабдяване. Логиката казва, че не може да няма, но ще видим комунистите.
Гледачката ми каза доста неща... Тя ме видя над топ листове. Не знае, че пиша. Това е надеждата ми да седна да си стегна ръкописите...
Молих се на "Св.Георги Софийски"...
Тече второ денонощие без отопление. Навън е -15... Утре борбата за парното.

20.30
Животът е една гавра, а човекът зъл истерик. При новите затруднения, които настанаха, не остана следа от моите невротични състояния.
Моля се на Бога да ни помогне в утрешния ден.


    4.2.91.

Продължава агонията с парното. Сега нямат превоз, за да дойдат... В "Република" ми пускат статията за цензурата...
Благодаря на Бога. Все пак положението с парното е поносимо... Очакваме гасене на тока. Това значи изстиване на стаите. Дано ни размине. Господи, закриляй ни.


    3.2.91.

Отново се будя без следа от "невроза". Нещастието ме накара да се стегна... Снощи една поръчка от радиото да преведа един кантос на Езра Паунд. Не трябва да пропускам случая.
Господи, бъди ни на помощ.
Цените в града растат неимоверно. Мъжки мокасини 70 лв., едно подстригване 15 лв. Това е истински кошмар. Може би ще трябва да се откажем от телефона. Колите стават неимоверен лукс. Цените по репаратурата ще скочат кой знае колко. И освен това на запасните части...
Много интересно, като се озори така генерално потребителната способност на населението, как ще стане развитието на промишлеността и търговията? За това никой не мисли. А това ще се отрази на всички.... Другата седмица трябва да се срещна с издателя на религиозна литература за моята книга "От Маркс до Христа". Време е да действувам за всички свои книги. И за антикомунистическите си романи.

Вечерта
Срещата с Кръстев и Т. Янчев стана. Кръстев изпусна най-изгодния момент. Хартията поскъпна. Докато той се бавеше с глупавата си и мудна редакторка - наследена от комунистическата бюрокрация...
Трябваше да се обадя тази вечер, но нямам сили - премръзнах като куче.
Скитах по пазара. Взех ябълки. Огромни опашки за яйца по 1 лв. броя... Вечерта можех да взема млеко от едно място, но бях премръзнал.
Преведох 1-вия кантос на Езра Паунд. Стана добре. Това е идея - да направя едно томче Cantosi, ако американците ме подкрепят. Преди това, обаче, трябва да получа помощ от Британската легация за Т. Ст. Елиът - той поне е готов...
Най-голямото чудо. Парното е поправено. Не мога да повярвам.
[...] Прочетох нещо интересно за срещата на министъра Костов с писателите. Те искат пари. Той заявява, че няма да им даде.
Имат проект: да обложат високо "пиратската литература", еротиката, порнографията и криминалната. Защото вероятно не е "морална". Но морално ли е писателите да живеят от нея?
След като 4 дни сме били без парно, сега апартаментът не може да се стопли. Заедно с парното работят и печката "Лъч" и калориферите.
Предсказанието на гледачката се сбъдна - 2 дни за аварията.


    6.2.91.

Вече сме без мляко. Опитвам се да се свържа със стопанството да разбера дали продават още мляко, или са го спрели. Днес не можах да отида, защото се обърках. Пък и спах тежко до 9, 30.
Насън някакъв мой началник или професор искаше да се занимавам с мениджмънт и много сериозно ме преследваше.
Не знам дали утре ще мога да съчетая ходенето за мляко със записа в Радиото. Сядам да препиша на машина първия кантос...

Вечерта
Молих се на св.София, която ме отпрати с надежда.
Историята с Митрофан Велев още не е решена, но може би ще се реша. Закъснението на Кръстев се оказа фатално. Той още се доверява на "редакторка"...


    7.2.91.

Сутринта в 5 ч. за мляко. Хубаво, че отидох. От утре го спират за известно време, тъй като трябвало да го пастьоризират. Макар да ми се събра много в един ден, отидох. Пак някакъв инстинкт ме тласна...Като се върнах, заварих аварията с водата непоправена. Носих вода с кофи от един съседен двор, където има чешма. Слава богу, че работи асансьорът. Иначе щях да видя зор да изнеса тази вода 8 етажа.Продължава да е студено.
Най-различни слухове. Сиренето е 18 лв., кашкавалът 26, дебарцини 28. Нито една цена не е спазена. Правителството лъже. Това дава своя ефект. Хората, които се събраха за млякото, вече не извиняват комунистите.
Предстои ми радиото - едно напрежение от половин час. И лошо напрежение. В предаването ще участвам заедно с такива литературни звезди като Благата Димитрова, Йорданвасилевци и особено Любомир Левчев. Можех да кажа: не, с тая пасмина, не!
Но какво ме интересува. Тези хора не могат да бъдат спасени и от Радио София.
След радиото ще ида до канапето малко да се поотпусна....

Вечерта
Бях в радиото, записът стана добре. Беше и Любомир Левчев. Режисьорът искаше да прави скандал и да го гони. Попречих. Няма какво отново да ги правим на страдалци - да се правят на страдалци е тяхното. Нека и в радиото разберат, че тези хора нямат публика. Благите Димитрови очевидно се боят от конфронтация

Излиза нов антисталинистки вестник. Вчера на пл. “Славейков” напсувах на майка един седесар. Никакво церемонене с тия хора.


    8.2.91.

Вечерта
...Българският народ получи своята терапия. Статия в "Нов ден" против мирния преход. Преди два месеца това бе немислимо. Не съм се молил днес - нямах време, а и пари. Ще се моля утре. Ясно е, че поне засега не мога да паля всеки ден по една свещ. Но пооправят ли се работите, ще паля пак по 5 свещи. Богородице, смили се над нас.


    9.2.91.

Дописах статията за "Християндемокрация" и написах статията за "Глобус"... И двете много предизвикателни.
Измина като буря още една седмица. Всеки ден имаше нещо извънредно, всеки ден бе буквално един подвиг. Цяло чудо е, че направих преводите, записа по радиото, че написах и две статии...

Вечерта...
Книгите ми от Москва*ще бъдат до две седмици тук. Щом дойдат... Стефан Николов ще се яви в Британската легация - ще
моли за тон хартия за издаването на Т.Ст.Елиът. Благодарение на мен ще получи хартията. Затова ще делим печалбата наполовина.
Оказва се, че мога да живея само от англицистиката си. Трябва да мисля за Уолт Уитман и също за Езра Паунд.
Бях в "Св.Седмочисленици", молих се, запалих свещ, дадох милостиня. Господи, прости ни греховете, подкрепи ни, Боже Господи, Исусе Христе.

^
*Поради по-евтина хартия и печат, някои издатели печатат там.



    10.2.91.

Зъбите ми са на края... Написах рецензията за Борис Брайков.


    11.2.91.

Снощи Красимир ми бе гост... Спах могъщо до 9 ч.

...Вечерта
Утре... Среща с Герака...
Веселин Андреев се е застрелял. Той бе закачил от старото общество и по-важно: беше приет от него. Помня го в една редакция с Фани Попова Мутафова.
Сега пръв си е дал сметка за промените, за това, че отива с цялата си пасмина на боклука. И е реагирал съответно...


    12.2.91.

Вечерта...
Молих се в "Св.Седмочисленици". Богородица ме ободри - иконата бе активна...
Статията ми за цензурата в печата е направила впечатление, днес Кольо Севов ме интервюира.
Пращат ми тоя-оня да ме кандардиса, че Ивайло Петров бил писател.
Издават нов лит. вестник към "Демокрация". Седесето им протяга ръка, да ги спасява. Нека ги спасява!
Веселин Андреев сочи изхода. За тях друг изход няма. Няма кой да ги спаси от личния банкрут...

Преди да си легна
Съвсем леко напрежение... Благодаря ти, Царю Христе, не ни оставяй!


    13.2.91.
...

13.15 Привърших преписа на Cantos І и го изпратих на Герака... Герака не е най-надеждния издател, но го предпочитам пред сталинисткия "литературен печат" в София.
Четох в Бонпиани биографията на Паунд. Аз имах същите или сходни интереси: романската литература, латинските елегици, гръцката трагика и епос.
Не ми бе дадено да се занимавам с тези неща. Сега единствената ми връзка с античността са гръцкото и латинското евангелие.
Ако нещата най-сетне влязат в ред, ако моите книги редовно се реализират, публикуват и разпродават, сигурно ще имам време отново и за латинските и гръцки четива.
Боже, подкрепи ме, Господи!

Вечерта
Молих се в “Св. София”.
Неприятностти в "Св. народ". Мръсно са цензурирали интервюто ми. Казах им го. Казах им, че вестникът им не е опозиционен, че в него няма нищо от духа на Цвети Иванов, с когото бях приятел. Те ми казаха, че сега духът бил друг. Казах им: "да не смятате да представяте вашия конформизъм като дух на времето".
После научих в “Соф.утро” каква е истината - "Свободен народ" е спаднал под 20,000 (по време на изборите бе 300 000) и спада още. Тяхната вътрешна цензура е краят на техния вестник.
Среща с Русев. Чака другата седмица резултатите от “Книгоразпространение”...
Но днес иконата на светицата бе много активна. Светицата ще ми помогне отново в моите литературни занимания.
В писателския съюз всеки ден обесили носове. Няма ги двата милиона "дотация", няма я старата подялба: на тебе, на мене, на тебе на мене. Сега трябва да живеят от печатане на колеги. Кой ще им печата глупостите, а и кой ще ги чете.
Ивайло Петров ме гледа с поглед на плъх.
При новите цени се образува и нова ситуация. Вече издателите не могат да решават съдбата ми - да избират, когото искат, Младите са независими от политиката, капиталът прави специалиста незаменим. Заменим е той само в лумпенското общество...
За всичко опашки. Това са популации, които никога не са имали сериозно занимание. Опашките са ни дори развлечение. Имам чувството, че ако се прекратят опашките, ще почнат да мрат. Заканват се, че ще гласуват за комунистите. И от това ще пострадат пак те.
Лумпените не очакваха, че мирният преход ще лепне на техния гръб. Нека го платят те мирния преход.


    14.2.91.

Прегледах "Демокрация" и съм отвратен. Мръсна жълта журналистика, лекомислени статийки за цените и за проблемите от жени, които пишат "интересно". Създава се един "стил" малко а ла "Народна младеж" някога. Мръсна история. Сред другото Александър Йорданов оплаква Веселин Андреев. Писал бил "честни стихове", принадлежал на едно "честно поколение на саможертвата".
Отново възхвала на комунистическата гвериля и комунистическите престъпления.
В живота ни се установява мерзостта. Българският народ е отрок в пелените си - сега той може и да не проходи. Отново пълно тържество на лъжата, на злото, на византийщината, на подлостта.
Наистина остават и съвестните хора - както винаги малцинство.
Но тук българите все пак се лъжат. Въпросът за възприемането на една висока култура не е оптатив, а императив. Българинът не може да живее повече, презирайки културата и успивайки културните хора. В това отношение българите дълбоко се лъжат.

Вечерта
Взех хонорари от “Република” и “Днес”. Не можах да купя сирене - за малко. Получих 3 поръчки за статии. Срещнахме се с хората на Калчев...


    15.2.91.

Станах в 4.30 сутринта - за мляко. Бяхме с Любомир. Върнахме се в 10.30. Лежах часове, за да се стопля и да си доспя. Сядам да пиша. Опитах се да светна - няма ток. Дали е авария? Или почват отново да ни изтезават?

19.10 часа
Написах една статия за в."Днес". Обади ми се Стефан Хинков. Казва, че въпросът с новото издание на турската фирма е уреден. Ще рече хиляда лева заплата. Приех... Ако стане със списанието, наистина много се радвам. Ще намаля писането за пресата, ще правя преводи за списанието. За първи път в живота си ще бъда обезпечен.


    16.2.91

… 12.30 ч.
Написах една статия за в. "Днес". Независимо от това че сам се опитвам да създам една партия, смятам политическите ми интереси да намаляват. Разбира се, ще продължа да пиша политически романи. "Черната река" е вече напълно и земен - от обстановката - роман.
Мисля все повече да се завръщам към литературата. В библиотеката си имам една реликва на времето. Едно издание на Divina Commedia, което е за горното джобче на куртката. То е трогателно свидетелство: лицентът и студентът тръгват на война с най-голямото духовно богатство на народа си.

17 ч.
Написах статията за еснафа. Излизам, за да отида на богослужение. Оттам в Лилян Ганчев.

22.30.
Бях на богослужение в "Св.Седмочисленици", запалих 4 свещи. Получих облекчение. Благодарен съм на Бога.
Среща при Лилян. Техният ксерокс вече работи. Значи време за подготовка на първите текстове за моето утрешно издателство - Мусолини и Троцки. Ще издавам политическа, а после и религиозна литература.
Управляващата мръсна клика влиза в противоречие със себе си. С тези господа няма какво повече да се съобразявам. Време е за строго свои действия...


    17.2.91.

Сутринта преди събуждане страхове: какво ще стане, ако ударят пресата. Насън се опитвах да изброя вестниците, на които сътруднича. Но в съня ми влизаха и въображаеми заглавия. Аз долавях това и се ядосвах...
Толкова много важни неща ще се решават през следващите две седмици. Книгата за лагера, новото списание, въпросът въобще за пресата, продажбата на моите преводи, напечатани в Москва. Въпросът с "Четирите квартета". Ще дадат ли наистина англичаните един тон хартия...
Написал съм едно есе за в."Патриот". За женствеността. Петдесет реда, но ми скъса нервите. Толкова малки неща се пишат много трудно.
Нещата са така като че ли предстои бой на живот и на смърт. Напразно убеждавам себе си, че не може да не се стигне до нормализация, че тогава аз ще взема нещата в ръцете си...

Вечерта
Оказа се, че издателят не е турска фирма - той искал да се свърже с турска фирма, но нищо не станало.
Издателките са две жени… собственици на фирмата "Калагия прима”, която стана известна със своите курсове - преподава английски, компютърна техника и мениджмънт на комунисти. Същите издадоха едно жълто окултно списание. Стефан Хинков смята, че можем да се разберем. [...]Аз предлагам за начало: Ямблих - египетските мистерии, Майстер Екхарт и суфите. Това мога да приготвя в два месеца...
Среща с една гледачка на кафе за жена ми: добре е, ще има едно влошаване /операцията?/ и ще бъде отново добре. Ще има неприятно известие за вилата на морето /до такава точност са предсказанията и/. Според както описа човека, изглежда, се отнася за Митрофан Велев. Стар приятел, с когото години съм работил. Става въпрос за нещо поетично /книгата/. Това поетично е свързано със страх /написването й бе страх!/. В края на краищата резултатът ще бъде благоприятен. Моят кон /"Пегас", каза тя/ е бил подтискан дълго време - сега възлиза към светлината.
Срещнах Черемухин. Сега се държа добре. Ще издава вестник. И той? Утре многобройно шетане в града.


    18.г.91.

Безобразен сън. Искат да ме назначат хоров диригент. Възмутен протестирам: нямам понятие от тази работа. Но разни познати почват да ме увещават да приема...
Иван Калчев ме вика довечера...

Вечерта
Посещение в "Профиздат". Намалили са хонорара ми с около 500 лв. - гледачката се оказа права... В "Църковен вестник" работите ми са приготвени за печат. Но ще почнат след Великден.
Получих информация за Тони Радков – изглежда, може да му се вярва... Иван Калчев ми поръча статия за почервеняването на телевизията. Утре вечер среща с Герака.


    19.2.91.

Написах с голямо удоволствие статия за "Червената телевизия". Много съм доволен. Вътре има и две плесници за Желю Желев, много хубави....
Благодаря на Бога за днешния ден. Без напрежение написах статията си и ще я занеса следобед в редакцията. Чувствам се отпочинал.

Вечерта
Молих се в "Св.Неделя". Присъствувах на една служба, която никога не съм слушал. Явно тя рядко се изпълнява... Благодаря на светицата... Срещнах едного. Информира ме, че комунистите държат в пълна бойна готовност частите в Сливница и Горна Малина.

20.30
Комунистите се опитват да се спасят. Признават вината на мръсната си партия, съгласни са да бъдат съдени всички около Живков. Комунистите ще стават все по-меки. И ние все по-твърди.


     21.2.91.

Сутринта тревога за книгата ми - за "Кладенеца". Но после си спомних за Св.София, покровителка на литературните ми трудове. С




Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: samvoin
Категория: Политика
Прочетен: 10055611
Постинги: 7921
Коментари: 3556
Гласове: 6351
Блогрол
1. Георги Раковски
2. Тефтерчето на Васил Левски
3. Български исторически календар
4. "Граждани на Райха"-"Reichs­bur­ger"
5. Дегенерацията и дегенератите от първоизточника - Григорий Климов
6. Сайт, посветен на големия Български политик - професор Богдан Филов
7. "Лихвата е кражба!" от покойния Владимир Свинтила
8. Сайт за националистическите движения преди 1944 - а година и техни документи
9. Забравеният д-р Янко Янев
10. Планът "Еврия"
11. Сайт с български бойни знамена
12. Исторически видеоблог
13. "Изгубената България" - исторически сайт
14. Владо Черноземски
15. Европейския съюз - новият Съветски съюз? /БГ субтитри/
16. "Шест милиона – изгубени и намерени" oт Ернст Цундел
17. Реалността днес и която идва...
18. Военное обозрение
19. КРИЗАТА В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ от архимандрит Борис
20. Отворено писмо-МАНФРЕД РЬОДЕ
21. РПЦ Царская Империя
22. Григор Симов: Нека не си затваряме очите
23. Исторически ревизионизъм
24. Вечния Църковен Календар на Светите Отци