Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
25.06.2012 02:43 - "Пленници мряха като мухи, а умрелите ги заливаха с бензин и ги запалваха"
Автор: samvoin Категория: Политика   
Прочетен: 1441 Коментари: 1 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Автор: astoni

Около 110 000 войници били закарани във Франция и използвани като безплатна работна ръка. Мнозина умрели по време на това  пленничество и до 31 март 1920 г. били върнати в България 48 572 души. За тези събития разказва Димитът Симеонов от град Бяла, Русенско: Закараха ме в лагера за военнопленници, ограден с бодлива тел и охраняван от сенегалци. Бяхме на открито, валяха непрекъснато дъждове и лагерът беше потънал в кал. Пленниците мряха като мухи, а умрелите ги заливаха с бензин и ги запалваха. След една седмица оцелелите бяхме откарани на пристанището в Солун, пътувахме с кораб и ни разтовариха в Марсилия. Вървяхме по улиците, а от тротоарите ни гледаха с възгласи на омраза жителите на града. Бяхме мръсни и окъсани и едва вървяхме. Заведоха ни в една казарма, където ни прегледаха лекари, изкъпахме се, обръснахме се, подстригаха ни и ни дадоха здраво облекло. На гърба на куртките пишеше  "военнопленник" на френски. Разпределиха ни да работим в мини и в чифлици и аз попаднах в чифлик близо до границата с Германия. През есента прибирахме царевица, а през зимата научих френски и следях новините от вестниците. Бяхме десет души пленници от различни полкове и от различни краища на България. Нито пишехме, нито получавахме писма. По едно време половината от нас бяха откарани да работят в някаква мина. Аз разузнах пътя до границата с Германия и реших да бягам. Приготвих се предварително и взех торба с хляб и една кожена дреха, тръгнах вечерта и стигнах до границата, след което спрях в една ферма. Стопанинът видя надписа на гърба ми, разбра какъв съм и ми даде топъл чай. Дойде обаче френският граничен патрул и ме закараха в Марсилия, където ми казаха, че вече мога да се върна в България и ми дадоха безплатни билети. С параход пътувах до град Лом, а оттам с влака до Стражица. До град Бяла вървях пеша и стигнах на 14 февруари 1920 г. Вкъщи ме мислели за мъртъв, защото две години не бяха получавали вест от мен.




Гласувай:
2


Вълнообразно


1. minavamottuk - Пленник в Солун и бил и дядо ми
25.06.2012 08:20
Съжалявам,че не съм записала неговите разказа...избледнели са подробностите,но винаги ще помня как разказа...носели тежки платна,ламарини или подобни,с него върви пленник-офицер,от Добрич...когато минат на терен ,недостъпен за наблюдаващия ,офицерът му помага с носенето...това е спасило живота му...мечтаеше да научи какво е станало с този човек...Върнал се също след като са го сметнали за мъртъв...Беше страхотен човек...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: samvoin
Категория: Политика
Прочетен: 10053264
Постинги: 7921
Коментари: 3556
Гласове: 6351
Блогрол
1. Георги Раковски
2. Тефтерчето на Васил Левски
3. Български исторически календар
4. "Граждани на Райха"-"Reichs­bur­ger"
5. Дегенерацията и дегенератите от първоизточника - Григорий Климов
6. Сайт, посветен на големия Български политик - професор Богдан Филов
7. "Лихвата е кражба!" от покойния Владимир Свинтила
8. Сайт за националистическите движения преди 1944 - а година и техни документи
9. Забравеният д-р Янко Янев
10. Планът "Еврия"
11. Сайт с български бойни знамена
12. Исторически видеоблог
13. "Изгубената България" - исторически сайт
14. Владо Черноземски
15. Европейския съюз - новият Съветски съюз? /БГ субтитри/
16. "Шест милиона – изгубени и намерени" oт Ернст Цундел
17. Реалността днес и която идва...
18. Военное обозрение
19. КРИЗАТА В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ от архимандрит Борис
20. Отворено писмо-МАНФРЕД РЬОДЕ
21. РПЦ Царская Империя
22. Григор Симов: Нека не си затваряме очите
23. Исторически ревизионизъм
24. Вечния Църковен Календар на Светите Отци