Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: samvoin
Категория: Политика
Прочетен: 9988598
Постинги: 7845
Коментари: 3423
Гласове: 6303
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Георги Раковски
2. Тефтерчето на Васил Левски
3. Инициатива за референдум за излизане на България от ЕС и безпартийно ВНС без хора били досега във властта
4. Български исторически календар
5. "Граждани на Райха"-"Reichs­bur­ger"
6. Дегенерацията и дегенератите от първоизточника - Григорий Климов
7. Сайт, посветен на големия Български политик - професор Богдан Филов
8. "Лихвата е кражба!" от покойния Владимир Свинтила
9. Сайт за националистическите движения преди 1944 - а година и техни документи
10. Забравеният д-р Янко Янев
11. Планът "Еврия"
12. Сайт с български бойни знамена
13. Исторически видеоблог
14. "Изгубената България" - исторически сайт
15. Владо Черноземски
16. Европейския съюз - новият Съветски съюз? /БГ субтитри/
17. "Шест милиона – изгубени и намерени" oт Ернст Цундел
18. Реалността днес и която идва...
19. Военное обозрение
20. КРИЗАТА В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ от архимандрит Борис
21. Отворено писмо-МАНФРЕД РЬОДЕ
Постинг
22.07.2011 03:52 - Явор Шопов за връзката на древните българи с Персийската империя
Автор: samvoin Категория: Политика   
Прочетен: 3602 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 22.07.2011 03:52


Доц. Явор Шопов разказва за впечатленията си от първата експедицията за търсене на следи от присъствие на древните българи в Иран image

Фокус: Доц. Шопов, как протече първата експедиция за търсене на следи от присъствие на древните българи в Иран и какво видя тя?
Явор Шопов: Първата експедиция протече добре. Разбира се, като всяко начало, трябваше да се ориентираме на място. Бяха намерени някои сигурни следи от присъствие на древни българи първо в Персийската империя. През 1971-ва година по време на честванията на 2500-годишнината от създаването на Персийската империя, специално е била поканена българска делегация, като иранците са смятали, че българите са участвали в Персийската империя. Делегацията освен това е била на изключителен почит и е била сложена в президиума, където са най-заслужилите народи за основаването на Персийската империя. В тази делегация е имало български историци, които са посочили на някои от фризовете в Персеполис фигури, които според тях са били на български войни. Оказва се всъщност, че честванията 1300 години България са били вдъхновени от честванията на 2500-годишнината на Персийската империя. Това беше едно от нещата, които знаехме предварително. Другите данни, които имахме, са че много преди това е имало един древен народ, който се казва „кути” или „гути”, в последствие са ги наричали „кути-гури”, това е един от клоновете на прабългарите. Този древен народ е живял там много дълго време. Даже има археологически находки и писмени сведения, че те всъщност завладяват Шумер и Акад 2478 г. преди н.е. и основават една голяма империя. Тогава за първи път се употребява титлата „цар”, под формата „шар” в един надпис на кутите, където той самият се титулува: „Аз, могъщият шар на кутите, владетел на четирите четвъртини на света”. Тези глинени таблички са намерени от проф. Хил Предчт от Университета в Пенсилвания, към 1910 г. са публикувани в цяла книга и съдържат най-древната версия на библейската история за потопа, която е с около 700 години по стара от шумерската версия. Той твърди, че всички останали версии са преписани от този оригинал. Това е, което се знаеше предварително и по тези данни с колегите от Иран ходихме и търсихме съответни индикации за присъствие на древните българи в Иран. Беше констатирано най-древното изображение на мартеница, известно досега в света. То се намира на гърдите на главния жрец на владетеля Шапур Велики от Сасанидската династия. Находки има, много интересни. Намерени са, не са намерени от нас, но са констатирани едни изображения на български войни, които са на фризовете на гробниците на шест Ахеменидски императори, между които Ксеркс и Артаксеркс. Изобразена е следната сцена: една подвижна платформа, на която се намира императорът на Персийската империя и тази платформа се носи от 28 войници от 28 различни народа. Самите скулптури са така направени, че да може да се познае по облеклото, униформата и по чертите на лицето на всеки един от тези войници кой към кой народ принадлежи. Първият войник на първия ред носи една българска шапка с много характерна форма. Тя е описана от персийския историк Закария Казвини през 13 век като българска шапка. Даже в един негов трактат има една риба, която той нарича риба с формата на българска шапка. Това са интересни податки, които намерихме там.
Оказа се, че и в българския фолклор има някои следи от това, че българите са живели в Персийската империя. На български език има една поговорка „да обереш парсата”. На български „парса” означава „такса”, „налог”, На персийски „парса” е името на град Персеполис, който всъщност не е град, а е използван само три дни в годината, за да събират данъците. Тогава всички народи в империята са се събирали там на нещо като олимпийски игри и са носили данъците за империята, на базата на които се е поддържала цялата държавна структура.
На честването на десетгодишнината на специалността иранистика в Софийския университет говорителят на Външното министерство на Иран ни обясни откъде произхожда етническото име „българи”. Той каза, че най-древният исторически запис, в който се споменава думата „българин”, е на един класически персийски поет, който разказва историята, че когато Александър Македонски напада персите, част от тях се скриват в дъното на една пещера. На персийки пещер” е „гар”, а дъно е „бон”. Когато си заминава Александър Македонски, тези хора излизат от пещерата и започват да населяват районите около пещерата и оттогава ги наричат „болгар”.
В момента в историческите среди има консенсус, че древните българи са живели в Бактрия през 7 до 5-4 век пр.н.е. Точно по това време Бактрия е била част от Персийската империя.
Фокус: Видяхте ли релефи, подобни на Мадарския конник? Приемате ли тезата, че Мадарският конник е най-западното проявление на владетелски тип изкуство?
Явор Шопов: Има много такива изображения в подобен стил. Иконографията на Мадарския конник е типично персийска. Има много подобни фризове. Повечето от тях са сасанидски. Има податки, че Сасанидската династия е родствена на рода дуло, без разбира се самият народ да има някакви роднински връзки. Вероятно по тази причина иконографията и някои характерни символи са еднакви. Например на короните и шлемовете на прабългарските владетели винаги висят две лентички. Същото нещо го има при Сасанидските владетели. Тези две лентички са подобни на мартеница и символизират божественост. В Иран има много такива фризове, в които при коронясването на Сасанидския император му връчат символ, който представлява халка с две лентички, които висят от нея. Добре известно е, че при прабългарите владетелят, тоест кана, е едновременно цар и върховен жрец. Те са съчетавали светската и духовната власт и се смята, че те са представители на бога на земята. Това именно символизират тези две лентички. На един от тези фризове, който представлява сцена на пленяването на император Валериан от Шапур Велики. Точно там е първото изображение на мартеницата, която е на гърдите на върховния жрец на Шапур Велики.
Фокус: По същия начин ли изглежда тази мартеница?
Явор Шопов: Да, представлява две гофрирани лентички. Ние работим с един иранец, който е доктор по история на Иран, в България живее от много години. Тпй ми обясни, че в Иран също имат мартеници и ми обясни даже символиката на мартениците, която ние сме забравили. По думите му белият конец символизира мир и спокойствие, а пък червеният конец символизира здраве и щастие. Според тях това е символиката на мартеницата. В Иран обаче мартениците са само бял и червен конец, а не са с характерни форми, както в България се е развило изкуството.
Фокус: До какви изводи за пътя на древните българи водят подобни експедиции?
Явор Шопов: Очевидно е, че съвременните българи са индоевропейци, от което следва, че те са живели заедно с другите, може би още не са били обособени като народ, на територията на днешна България и Румъния някъде до преди 7500 години, когато вероятно т.нар. потоп в Черно море – заливането на Черно море от води на Средиземно море, изтласква индоевропейците, които са живеели по бреговете навътре към Европа и тогава те се обособяват на отделни клонове – славяни, келти, гърци и т.н. Древните българи попадат в частта на индоевропейците, които се изселват в Мала Азия и оттам в Иран. Много дълго време живеят там, като засега са идентифицирани само два от техните клонове. Добре е известно от Волжка България и от Велики Болгар, че прабългарите не са били хомогенни. Те са се делили на кутигури, утигури и т.н. От тези клонове в Иран са идентифицирани в този исторически период – пето до второ хилядолетие преди новата ера, единтсвено кутите, впоследствие наричани кутигури, „гури” означава народ. Другият клон, обитавал Иран по същото време, е кучи-болгар, който по това време се е наричал куч. Между другото в Иран има град Куч. Много интересни са топонимите. В Иран качих връх Мусала и разбрах, че името „мусала” идвало от иранското „доминиращ”. Мусала е доминиращият връх в България. В Иран има три върха „Мусала”, има няколко градове Варна, има град Бургас, град Ловеч. Човек, като отиде там, разбира някои неща, които не можем да разберем в България за нашата история.
Фокус: Има ли запазени сходни думи в езика?
Явор Шопов: Над 1000 са. Има един речник на 400 персийски думи в българския език, публикуван от една иранка, която работи като преводач в Иранското посолство. В момента се подготвя един по-голям речник от 1200 такива думи от археолозите Васил Мутафов и Мария Мутафова. Пример за персийска дума в българския език е например „чешма”, „чардак” и много други. Някои от тях смятаме за турски, но те всъщност са навлезли в турския, тъй като персите са били владени също като нас от турците доста дълго време. Има много пластове, които ни свързват с различни народи в Иран, не със самите иранци разбира се. Но след като толкова дълго сме обитавали тази територия, има някакви остатъци от нашето присъствие там.
Фокус: В традициите и обичаите има ли сходства и може ли да дадете конкретен пример?
Явор Шопов: Аз не съм специалист в тази област, но ми направи впечатление, че много неща, които ние смятаме за типично български, там също ги употребяват. Например имат кисело мляко, същото като нашето, както и бяло сирене. Правят и айрян, който на персийски се нарича мас. Там ми обясниха какво представлява българското шишче, то се нарича булгар-кебап. Дадоха ми едно обяснение за конструкцията на българското шишче, която знам от баща ми – прави се от едно парче месо, едно парче сланина и едно парче лук или чушка. Аз бих казал, че те знаят повече за нас, отколкото ние за тях. Направи ми също впечатление, че народните им песни много приличат на нашите. При това не само народните им песни, но и тяхната чалга е по същия начин, по какъвто и българската. Това означава сходен начин на мислене, сходни музикални традиции.
Фокус: На територията на България – кои са иранските влияния и къде може да се търсят?
Явор Шопов: Първа българска държава – там има много влияния, или по-скоро сходни традиции в строенето на сгради, архитектурата, декорирането на сградите. Преди време археолозите са смятали това нещо за персийско влияние в българския, а сега, след новите данни, може да се каже, че това са традиции с общи корени. След като сме живели заедно, поне в Персийската империя със сигурност, няма начини да няма общи традиции в изкуството.
Весела БАРЪМОВА

Взето от: bgvox.info





Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене