2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. deathmetalverses
12. getmans1
13. samvoin
14. stela50
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
България я сравняваха с дърво, но обрулено дърво. Който бе минал през вековете, все брулеше, но дървото си стоеше. То даваше плод дванадесет месеца в годината и имаше там седем превисоки планини, по които растат рози и крин. Те изпълваха с радост синовете български, по време на цялата робска история на този народ.
Подобно на евреите (Навярно, автора визира старозаветните юдеи - истински "семити", днес повечето от които палестинци, приели Исляма и различните деноминации на Християнството, предимно Православие, а не талмудизираните харази, които предендират понастоящем да са "евреи", представляващи така нареченото днешно интернационално еврейсство и които тогава са нямали и "хабер" още, че ще бъдат някога "евреи", както и българите от Македония - "македонци" по народност, а още по - малко да са били някакви си стотин години, под каквото и да е робство, дори в чужда земя, а евреите, пък още по - малко хазарите - все скитници, няма данни да са имали своя - когато и да е...), и българите бяха повече от четиристотин години в робство, но не в чужда, а в собствената си земя. Затвориха се те през тези векове в себе си, оградиха дворовете си с каменни зидове, а челядта си държаха в една покъщнина. Нивите си обичаха, сякаш са божии ниви и се трудеха с песен, така че и данък на султана плащаха и в ръцете си имаха преизобилно. Родът се крепеше на мъжката челяд и жените раждаха много. Не оставаше род, без мъжко. Не забравяха да отделят и за църквите. Нямаше църква, която да не грее. Нямаше икона, която да е забравена. И понеже времената бяха робски, а поробителя изповядваше друга вяра, българите пренесоха част от иконите в домовете си, отделиха им иконостасно място и там, в скришното се кръстеха, за да не съблазняват иноверците. А съседите си по домове, независимо от коя вяра бяха, уважаваха като братя и сестри. Първите овощни плодове и първата кошница от гроздето, на тях даваха. Такива бяха българите: чисти, разумни, усмихнати и доверчиви. По врачки не ходеха, циганите отбягваха, а с турците се разбираха по отоманските закони и отдаваха последната дума да е на кадията.
Вкъщи синовете отстъпваха пред бащината воля. Тя тежеше, като благослов. И върху нея родовете процъфтяваха, понеже бяха стъпили върху твърда скала. Жените се покоряваха на съпрузите си, отстъпваха пред свекър и свекърва и по свой начин, с благост, постигаха всичко, за добруването на семейството.
Българската жена въртеше къщната работа, а за нея се знае, че край няма. Тя обаче не оставаше нищо за утре, а даже намираше и време, за да поприказва през комшулука със съседката, да научи всичко вехто и ново, и вечер, още от портата разговаряше със стопанина. Турците се чудеха на българките как хем ръцете си движат и работят, хем устата им не млъква. Ако не говореха, пееха. Едни такива извити, сякаш чак до върлото на планините, звуци се разнасяха. И от тях бликаше, като жива вода, някаква далечна памет и някакво космическо очакване. Мъниста сякаш се изсипваха по земята, когато песента клокочеше в сподавените припеви.
В Розовата долина открай време имаше и други наредби. Турците назначаваха българите за войнигани и те се грижеха за балканските проходи на Стара планина. Земята не бе равнинна и затова хората се ориентираха към занаятите, а земеделието бе слабо. Но по едно време, сякаш стана чудо. Някой бе донесъл, чак от персийските предели, гюлови, т. е. розови маслодайни храсти. И се оказа, че те, в тази котловина между Стара планина и отсрещната планина, на която й викаха Средна гора, виреят досущ като в персийско. Още в началото на май въздухът, който носеше от билото на планината дъхът на крин, се омесваше с дъхът от долината, който отделяха розите. Людете сякаш бяха в рая. След като съберяха розите и бе в завършък гюловата манифактура, почти нямаха време за почивка, ами се стягаха за гроздобер на мискетовите лозя и съвсем, като личба от апостол, правеха от червеното грозде, бяло мискетово вино.
Очевидно хората от Розовата долина бяха доста напредничави, защото по едно време, когато след наполеоновите войни, начна националното самоосъзнаване у народите, българите от този край, вече бяха създали културни и занаятчийски средища, както за гурбетчиите в Цариград, Букурещ и Одеса, така и читалищни домове и училища за поместните, където се учеха на четмо и писмо, първо момчетата, а после и момичетата.
Жажда за просвещение бе обхванала българите. Нещо се възраждаше в душите на българите и от този розов райски край тръгнаха първите нови българи: те бяха революционери, поети и писатели, крупни търговци, екзарси за църковна независимост. И заляха с идеите си за нова култура и просвета, нова църква, нова държава всички родове български, пръснати от Черно море до Охридското езеро, от р. Дунав до Бяло море.
Една от най-интересните легенди за произходът на българите е съхранена в епосът „Искандер-наме” на персийският поет Низами, който той пише в самото начало на ХІІІ в.
Според легендата, Александър Македонски имал двама воини Бун и Гар, които участвали в походът му в непознатите земи на север, но двамата се разболяли от неизлечима болест и за да не заразят останалата армията били изоставени в една пещера. В нея те по чудо оцеляли, благодарение на някаква черна течност или кал. Пещерата се наричала „Балгар” и двамата решили отсега нататък да се казват „българи”, по името на пещерата.
Най-интересното в тази легенда е, че „Бун” и „Гар” са всъщност етноними.
Както знаем от Птоломей, цитиран от „Арменската география от VІІ в.”, земите на север от Дербент стават известни като земи на народа „геруа” (Гур, Гар).
Благодарение на Иванчик (Les Cimmйriens au Proche-Orient. Fribourg Suisse, Gцttingen, 1993.) стана ясно, че земите на север от Урарту в Задкавказието, не само са били автохтонни за кимерийците, но и са именувани в урартските клинописи „Gu/Qu-ri-a-ni-a”. Ако това е така, преносът на това име от Задкавказието непосредствено над Дербент в северен Кавказ („геруа” на Птоломей и арм. Географ от VІІ в.), е маркер за преход от Задкавказието в Предкавказието на т.нар. в легендата на Низами (ХІІІ в.) „Бун и Гар”, които станали „българи” (а Низами, както знаем от „Барадж тарих”, е преписал тази легенда от епоса от ІХ в. на Микаил Башту; не случайно в „Барадж тарих” се твърди, че хоните произхождат от Боян, последното е самоназванието на Урарту, както става ясно от урартските клинописи...).
Какво можем да прочетем за Бун (бундурки) в грузинското съчинение от V в. „Мокцевай Картлисай”?
Бундур живеели по течението на р. Кура в четири града, те са по тези места, според „Мокцевай Картлисай”, още преди Александър Македонски (ІV в. пр.н.е.): „ Когато цар Александър обърна в бягство потомците на Лот и ги отблъсна към полунощната страна, тогава (той) за първи път видял свирепите племена бундурк, живеещи по течението на Кура в четири града с тяхните предградия: град Саркин, Каспи, Урбнис и Одзрах, и крепостите им (чети: цитаделите – бел.ред.): голямата крепост Саркин, правителствените (чети: царските – бел.ред.) Каспи, Урбнис, Одзрах.” (гл.І, Мокцевай Картлисай).
За Бунд сведения дава и късно-античния арменски историк Мовсес Хоренаци.
Езерото Ван дори през Х в. пр.н.е. е било наричано „морето Наири” в асирийските клинописи, но благодарение на самоназванието на урарите, е запазило етнонимът им „Биайн” като „Ван”.
Цялата земя нагоре до Шара, както пише през VІ в. арменският историк Мовсес Хоренаци, се е наричала от древните „Баоенан”: Кн.ІІ, гл.6: ”/Валаршак/ се спусна към зелените пасбища на предела Шара, който древните са наричали Безлесен или Горен Баоеан, а впоследствие, заради колонизаторите българи Vh`ndur на Бунд, заселили се там, били наречени по неговото име Вананд. И досега селища там носят названия, получени от имената на неговите братя и потомци.”
Гръцките преписи и латинският текст на хрониката от ІХ в. на Теофан (в която се съобщава името на народа на Кубрат), както обърна внимание американският учен Юлай Шамильоглу, дават следните форми на името на народа на Кубрат: Ονογουνδούρων d, ’Ονουνογουνδούρων с, ’Ονογουνδούρων (’Ωυ ет) уА, Οννοβουνδοβουλγάρων z, Onogundurensium А.
Очевидно е, че още в латинският превод от ІХ в. на Анастасий Библиотекар е преписано грешното име „уногундури”, то по-късно се споменава и от Константин Багрянородни през Х век.
Но има всички основания да се смята, че Теофан е заел от неизвестният източник от края на VІІ в., от който изобщо преписва историческото сведение за древна Велика България, именно името „уновундобългари”.
И така, ако сумираме сведенията за бояните („уно-вунд-българите”, при Теофан), се оказва, че те са познати в Кавказ с имената „бундурки” (грузинското съчинение „Мокцевай Картлисай”), „вндур” e народа на българина Бунд (арменската история на Мовсес Хоренаци), „Бун” (поета Низами, в епоса му от ХІІІ век „Искандер-наме”), бунджар (арабоезичния историк от началото на Х век ат-Табари, който ги нарича и „бурджан”), „V.n.n.d.r” (няколко арабоезични съчинения), „в-н-н-т-р” (във втората редакция на писмото от Х век на хазарския цар Йосиф; така се казвал, според Йосиф, народа на Аспарух).
Още през ІХ в. арабоезичният основател на географията ал-Хорезми отъждествява топонима „Бурджан” със старият птоломеевски топоним „Сарматия”...А според Птоломей топонима Сарматия е от Карпатите до Кавказ.
Арабоезичната класическа средновековна историческа школа масово нарича и средновековната дунавска държава България, с названието „Бурджан”.
На 18 август чествахме успението на небесния покровител на България – Св. Иоан Рилски Чудотворец. Рилската Св. обител отново прие стотици поклонници, които търсят помощ и закрила от светия застъпник.
Един от видните изследователи на всебългарския светец – Смоленският епископ Нестор, в свое изследване пише следното за неговото успение:
“В Народното житие, рилска редакция с текст от ХIV в., за Успението на Св. Иоан Рилски четем следното: ”И Преподобният наш отец Иоан пустинножител почина в 18 ден на месец август... По-късно, по Царска заповед, нетленното тяло на Свети Иоан беше пренесено в Средец, град български, и там му се издигна храм...” Житиеписецът не съобщава годината на Св. Иоановата кончина. Любопитно е да се отбележи, че само в това житие на Рилския светец са записани датата и месеца на неговото Успение.
В Първото Проложно житие на Св. Иоан Рилски, съставено от неизвестен автор през ХIII – ХIV в., за успението на светеца четем: “И като достигна до дълбока старост, с мир си отиде от тоя свят, получавайки вечно блаженство... След известно време Св. Иоан се яви на учениците си и им заповяда да пренесат нетленните му мощи в град Средец и ги положат в църквата “Св. Лука”. В житието на Св. Патриарх Евтимий Търновски срещаме следното известие за кончината на Св. Иоан: „И предаде духа си на Бога, като живя някъде около 70 години.”
Най-великият светец на българската земя се ражда около 876 г. в с. Скрино, разположено в гънките на Осоговската планина, край р. Струма. Той е съвременник на четирима български владетели от Първото българско царство – Св. княз Борис-Михаил, неговия син Владимир-Расате, цар Симеон Първи и неговия син Св. цар Петър. Това е времето на изграждането и утвърждаването на Българската държавност върху основите на Христовата вяра.
Новооснованите манастири са не само християнски, но и книжовни и просветни средища. В такава обител да се посвети в служение на Бога е желанието на младия Иоан още от крехка възраст. Първоначално постъпва като послушник в близкия до родното му място манастир “Св. Димитър”, под самия връх Руен. Тук той развива своите заложби към духовно съзерцание и получава образование от свещените и богослужебни книги. Не след дълго приема монашество, но не остава в манастира, а се отдава на аскетичен живот в пълна самота, молитви и пост.
Св. Иоан Рилски се подвизава на много места, докато се установява трайно в Рила. Тук преподобният основава и светата обител, съществуваща вече 1000 години.
Преди кончината си се оттегля на пълно уединение, в което съставя своя завет към учениците и последователите си: „Новопокръстените люде от еднокръвния свой народ утвърждавайте във вярата и ги наставлявайте да изоставят непристойните езически обичаи и злите нрави...”
След успението на светеца той е погребан в притвора на манастирската църквица, в каменна гробница, която е запазена и до днес. Когато изминало време, Божият угодник се явява на учениците си и пожелава мощите му да бъдат пренесени в Средец. Те отварят гроба и тогава откриват, че тялото е нетленно и благоуханно. Скоро след това Св. цар Петър дава заповед светите мощи да бъдат тържествено и с прослава пренесени в Средец. Това се случва на 19 октомври и оттогава всяка година Светата Църква тържествено отбелязва събитието. Вероятно именно тогава великият български светец е канонизиран.
Византийският историк Иоан Скилица свидетелства, че в Средец светите му мощи донасят изцеление на император Мануил I Комнин (1143-1180 г.).
През 1183 г., по време на поредната унгарско-византийска война, унгарският крал Белла III превзема Средец и отнася мощите на Св. Иоан Рилски в своята столица Гран (Естергом). Според преданието местният католически архиепископ надменно заявява, че не му е известно да съществува такъв светец. Затова той е наказан от Рилския чудотворец с онемяване. Едва след искреното разкаяние на унгарския духовник, преклонението му пред мощехранителницата на светеца и исканата прошка говорът му отново се възвръща. През 1187 г. унгарският владетел връща с подобаващи почести мощите на светеца в Сердика.
След освобождаването на българската държава от византийска власт през 1195 г. мощите на Рилския светец са пренесени в престолния Търновград. След превземането на Търново от турците през 1393 г. мощите по чудо оцеляват по време на плячкосването на града. По-късно, през 1469 г., с разрешение на султан Мурад II, монаси връщат светинята в обновения Рилски манастир, където тя и до днес е всепочитана. Всяка година Светата Църква чества това събитие на 1 юли.
МИТРОПОЛИТ СИМЕОН Взето от: elahikari.blog.bg
Тези дни честваме 134 години от епичните боеве на Шипка,които на практика решиха изхода от войната и донесоха свободата на България! Поклон пред саможертвата на героите!!!
Ако българските опълченци биха могли тогава да надникнат зад ,,завесата",разделяща видимия от ,,невидимия" свят,те биха видели освен таборите на Сюлейман паша (Истинско име - Соломон Леви! От автора на блога.) и строените зад тях сатанински легиони на Луцифер. И въпреки тези многократно превъзхождащи ги сили на злото,българите устояха!!!
Как стана така,че лъва успя да победи дракона? Защото в сърцата на българите гореше огънят на истината и саможертвата и бяха единни в мислите и действията си точно както някога хан Кубрат беше казал на синовете си - ,,Ако сте заедно като този сноп пръчки,никой няма да успее да ви победи!" Освен това на тяхна страна срещу таборите на Сюлейман паша и сатанинските легиони на Луцифер се биеха и светлите ангели на Бога,защото където е Истината и Справедливостта,там е и Бог.
Опълченците на Шипка почитаха Бога в сърцата си и затова и Бог ги почете,като ги направи в онези героични дни ,,Господари на времето" и така им помогна да сразят враговете на България.
,, ... защото там нейде на връх планината,
що небето синьо крепи с рамената,
издига се някой див, чутовен връх,
покрит с бели кости и със кървав мъх
на безсмъртен подвиг паметник огромен;
защото в Балкана има един спомен,
има едно име, що вечно живей
и в нашта исторйя кат легенда грей,
едно име ново, голямо антично,
като Термопили славно, безгранично,
що отговор дава и смива срамът,
и на клеветата строшава зъбът. "
(откъс от безсмъртното стихотворение на Иван Вазов ,,Опълченците на Шипка")
allvin.blog.bg
2. Тефтерчето на Васил Левски
3. Инициатива за референдум за излизане на България от ЕС и безпартийно ВНС без хора били досега във властта
4. Български исторически календар
5. "Граждани на Райха"-"Reichsburger"
6. Дегенерацията и дегенератите от първоизточника - Григорий Климов
7. Сайт, посветен на големия Български политик - професор Богдан Филов
8. "Лихвата е кражба!" от покойния Владимир Свинтила
9. Сайт за националистическите движения преди 1944 - а година и техни документи
10. Забравеният д-р Янко Янев
11. Планът "Еврия"
12. Сайт с български бойни знамена
13. Исторически видеоблог
14. "Изгубената България" - исторически сайт
15. Владо Черноземски
16. Европейския съюз - новият Съветски съюз? /БГ субтитри/
17. "Шест милиона – изгубени и намерени" oт Ернст Цундел
18. Реалността днес и която идва...
19. Военное обозрение
20. КРИЗАТА В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ от архимандрит Борис
21. Отворено писмо-МАНФРЕД РЬОДЕ
22. РПЦ Царская Империя
23. Григор Симов: Нека не си затваряме очите
24. Исторически ревизионизъм
25. Вечния Църковен Календар на Светите Отци