2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. varg1
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. deathmetalverses
13. stela50
14. samvoin
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
Свети Василий Велики, архиепископ на Кесария Кападокийска
Свт. Св. Василий Великий, еп. Кесарии Кападокийской 330 - 379 година Чества се на 1 януари (Васильовден) заедно с Обрезание Господне и на 30 януари - Деня на Свети Три Светители. Празник - и риба се разрешава
|
По-долу:
- Църковни песнопения в чест на св. Василий Велики
- Накратко за светителя
- Житие на св. Василий Велики
- Житие на светия наш отец Василий Велики, архиепископ Кесарийски Св. Димитрий Ростовски
- The life of St. Basil the Great
Духовно наследство на светителя:
- Из духовното наследство на св. Василий Велики
За милостта и за съда
Рождество Христово: Узнай тайната
За неписаните установления в Църквата
Изображение на сегашното състояние на църквите - Беседа за това, че Бог не е виновник за злото
- Подбудителна беседа за приемане на свето Кръщение
- За поста
- Молитви от св. Василий Велики
Виж също:
- Кападокия
- Св. Макрина Младша
- Св. Григорий Нисийски (Григорий Ниски)
- Св. Петър Севастийски
- Св. Григорий Богослов
- Св. Ефрем Сирин
На други езици:
Тропар на светителя, глас 1
Во всю землю изыде вещание твое,
яко приемшую слово твое, имже боголепно научил еси,
естество сущих уяснил еси, человеческия обычаи украсил еси,
царское священне отче преподобне, моли Христа Бога спастися душам нашим.
По цялата земя се разнесе твоето учение,
като разкритие на словото ти, с което боголепно си учил,
същината на всичко си уяснил, човешките обичаи си украсил,
Царево освещение, отче преподобни, моли христа Бога да се спасят нашите души.
Друг превод:
По цялата земя се разнесе твоето учение,
защото прие словото, с което боголепно си поучавал:
естеството на съществуващото си изяснил и човешките обичаи си украсил,
царствено свещенство, преподобни отче, моли Христа Бога да се спасят нашите души.
Показал си се непоколебимо основание на Църквата,
дал си на всички човеци неотнемаемото господство,
запечатано с твоите увещания, небоявлени Василие преподобни.
Величаем тя, святителю Христов Василие, благочестно Церковь Христову сохраншаго.
Св. Василий Велики.
Икона от Деисис от Иконостаса на Благовещенската катедрала в Московския Кремъл, от 1405 година от Теофан Грек.
St. Basil the Great. Icon by Theophanes the Greek from the Deesis Range of the Iconostasis of the Annunciation Cathedral in the Moscow Kremlin, Moscow, Russia, c. 1405.
Източник: abcgallery.com
Св. Василий Велики
Архиепископ на Кесария, вселенски отец и учител на Църквата, основоположник на кападокийското богословие. Роден около 330 г. в Кесария Кападокийска (Мала Азия) в знатно и благочестиво семейство, което се отличавало с непоколебима вяра и християнски добродетели. Св. Василий завършил с отличие кесарийското училище. Тук той се запознал с бъдещия бележит църковен отец св. Григорий Богослов. Образованието му продължило в Константинопол, а по-късно и в Атина - център на културата и просвещението. Младият Василий получил богати познания по философия, литература, риторика, математика, астрономия, медицина, изучавал задълбочено и богословските науки.
През 356 г. той се завърнал в родината си и приел св. кръщение. Светската кариера не го привличала. Стремейски се към подвижнически живот, той предприел пътешествие в Сирия, Палестина, Месопотамия и Египет, за да се запознае по-добре с монашеския живот и да намери пример за подражание сред тамошните отшелници. След двегодишно странстване св. Василий основавал монашеско общежитие в близост до Неокесария, на брега на р. Ирис. При него дошъл и св. Григорий. Двамата се отдали на изучаване на Свещеното Писание и съчиненията на църковните отци и писатели, както и на физически труд и молитва.
Този период е белязан от засиленото влияние на арианската ерес, която въпреки осъждането й на Първия вселенски събор (365 г.), бил подкрепен от светската власт и продължил да смущава живота на Църквата. Св. Василий взел дейно участие в борбата срещу арианството.
През 364 г. той се завърнал в Кесария, приел презвитерски сан и станал близък помощник на Кесарийския епископ Евсевий. В продължение на шест години св. Василий се изявил като незаменим пастир за кесарийските християни. След смъртта на еп. Евсевий те го избрали за свой епископ през 370 година.
С голяма всеотдайност той организирал създаването на благотворителен институт, като около новопостроения храм бил изграден голям комплекс, съдържащ болница, страноприемница, работилници, училище, жилища за епископа, свещениците, лекарите и служителите, които приютявали болни и недъгави, крайно бедни бездомници и сираци.
Св. Василий отделял най-голямо внимание на богословските спорове със савелиани, ариани и македониани и ревностно защитавал православието, които се водели по негово време. Роден малко след Първия вселенски събор, св. Василий отдал целия си живот на теоретическото обосноваване на истината в православното богословие и успява богословски да подготви догматичното изповядване на вярата от Втория вселенски събор (381 г.), проведен само две години след смъртта му. Израз на своята православна вяра и богати духовни дарования, св. отец дал в творенията си, като при това постигнал изумително хармонично съчетаване на теорията с практиката. Така св. Василий се проявил като вселенски учител на Църквата, стремящ се да я запази от ересите и да я укрепи и въздигне като "стълб и крепило на истината" (ср. 1Тим. 3:15).
Св. Василий вдъхновено разкрил същността на основополагащия християнски догмат за Свeтата Троица (в Adversus Eunomium, De Spiritu Sancto), като разяснил как всяко от Трите Лица на Света Троица е със Свой личен Ипостас с лични отличителни свойства, но при обща за Трите Лица природа. Св. Василий дал ръководство за истински християнски живот в своите монашески правила, тълкувал Свещеното Писание, като особено в изясняването на Шестоднева разкрил големите си богословски, философски и естественонаучни познания, проявил се и като литургист, съставяйки литургия, известна и до днес под името "Василиева литургия".
Св. Василий починал на 1 януари 379 г. едва навършил 49 години. Паметта му се чества от Църквата на 1 януари (14 януари стар стил) и 30януари (13 февруари).
Житие на св. Василий Велики, архиепископ на Кесария Кападокийска
Св. Василий Велики се родил около 330 г. в Кесария Кападокийска. Благородна и богата, славна и благочестива била християнската фамилия, в която той се родил и израснал. Неговото детство и младини преминали през царуването на Константин Велики (306-337 г.) и на неговите синове, но бащата на майка му, света Емилия, загинал мъченически при гонението на Диоклетиана (284-305 г.), а дядо му по баща цели седем години крил семейството си из гъстите лесове на Понтийската планина, разположена по южното крайбрежие на Черно море. Баща му, Василий Старши, бил виден ритор и адвокат в Кесария Кападокийска и оженен за благородната и богата девица Емилия, която родила пет дъщери и петима синове. Най-възрастната от сестрите, св. Макрина, загубила преждевремнно починалия си жених и посветила себе си на монашеско целомъдрие, а останалите четири се задомили. Един от братята се поминал в ранно детство, а най-малкият, талантливият юноша Навкратий, загинал по време на лов. Другите двама братя на св. Василий – епископите Григорий Нисийски и Св. Петър Севастийски – били причислени към благодатния лик на православните светци.
Ранното си възпитание св. Василий получил от аскетически настроените жени в своето семейство, но най-голям дял в него принадлежал на баба му св. Макрина Старша (†340 г.). Тя се родила в Понтийския град Неокесария, помнила добре наставленията на своя незабравим учител, Неокесарийския чудотворец св. Григорий (213-270 г.), ученик на Ориген, и вложила в сърцата на многобройните си внуци такива благоплодни светлини, които превърнали семейството в общество от светци. Сам великият светител пише по-късно с благодарност: "Понятието за Бога, което придобих в детинство от блажената си майка и баба, растеше в мен с развитието на ума".
Св. Василий поучил началното си образование от едноименния си баща, и блестящите умствени дарби, които проявил, подтикнали родителите му да го изпратят в най-добрите тогавашни училища. Той минал през школите на Кесария, Цариград и Атина. Там слушал лекциите на езическите мъдреци и на ритора Химерий, като изучил и новоплатониците, които оказали известно въздействие върху мислите и учението му. В Атина разцъфтяла започнатата в Кесария дружба със св. Григорий Назиански Богослов. Те "знаели само два пътя – към християнската църква и към преподавателите на външните науки". Около тях се групирал малък кръжок от другари, които преследвали сериозните цели на самообразованието. Опити да влезе в него направил и Юлиан Отстъпник, бъдещият злополучен император, но не получил тяхното доверие. Още в Атина Василий и Григорий си дали дума заедно да водят живот на християнски подвижници. Но от самия му брат, св. Григорий Нисийски (†394 г.), който описал неговия и на света Макрина живот, узнаваме, че Василий не се отличил с висота на християнското си настроение в началото след връщането си в Кесария, където преподавал красноречие при възторженото одобрение на своите слушатели. Увлечен от своите успехи, той горделиво и със самомнение гледал на своята ученост и никого не намирал равен на себе си. Под влияние на сестра си Макрина – ревностна и вдъхновена християнка – той скоро надвил изкушенията на младостта и с подкрепата на св. Григорий Богослов решил да посвети себе си на съзерцателен живот. Едва сега, когато бил 30-годишен, той бил кръстен в река Йордан от Йерусалимския епископ Максим.
Към 357 г. св. Василий предприел пътешествие на Сирия, Палестина, Египет и Месопотамия, за да получи лично впечатление от духа на монашеството. При посещенията си на знаменити подвижници той бил поразен от тяхното изумително въздържание от храна, питие и сън. В него възгоряло непреодолимо желание да им подражава. На връщане от монашеския Изток св. Василий се отбил в Атина, за да премери силата на своята умъдрена и окрилена вяра с прочутите словесни гладиатори от празните и шумни словопрения на линеещите философски школи. Кесарийският ритор бил неотразим. Св. Василий обърнал много езичници към истинския Бог и много пъти през живота си доказвал правилността на поетичното сравнение от неговата богослужебна прослава, която го оприличава на пчела, която носи мед за правовярващите и уязвява със жилото си еретиците. Той много пъти искал да срещне и своя предишен учител Евул. Най-сетне го открил в едно от атинските предградия сред оживено спорещи философи, всеки от които търсил да смае останалите, а всички чакали от Евул да разреши една логическа трудност. Василий неочаквано се намесил, намерил незабавно блестящ отговор и сразил възражението на софиста. Всички били поразени и се питали: "Кой е този?" Евул веднага отвърнал: "Бог или Василий!" И, като отпратил своите ученици и приятели, прекарал три денонощия с кесарийския си ученик в спасителни беседи.
- В какво се изразява висшата мъдрост? - запитал Евул.
- В помненето на смъртта! Ако ние действително по-често мислехме за смъртта, нямаше да се привързваме толкова силно към непостоянните земни блага, а повече щяхме да се стремим да придобиваме вечните. Една е телесната слава, а друга – природата на безтелесното. Никой не може да се наслаждава и на двете едновременно, защото "никой не може да слугува на двама господари" (Мат. 6:24).
Много убедително говорил св. Василий на езическия философ за греха и покаянието, пороците и добродетелите, за смъртта и възкресението, за наградата и наказанието, за спасението и проклятието в отвъдната вечност, в която "око не е виждало, ухо не е чувало и човеку на ум не е идвало това, що Бог е приготвил за ония, които Го обичат" (1 Кор. 2:9). Накрая прехласнатият и потресен елински мъдрец възкликнал:
- О, небоявление Василие! Чрез тебе вярвам в единия Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и земята, чакам възкресението на мъртвите и живота в бъдещия век! А доказателство за моята вяра в Бога е това – всичко, каквото притежавам, предавам в ръцете ти, останалото време от живота си ще прекарам с тебе и желая рождението с вода и Дух!
Св. Василий Велики.
Портрет от миниатюра от атонския манастир Дионисиат.
Източник: macedonian-heritage.gr.
Целия материал тук: www.pravoslavieto.com/life/01.01_sv_Vasilij_Veliki.htm
На този ден празнуват всички с името (имената) Васил, Василкa, Вeсeлин, Вeсeлинa, Вeсeлa. ЧЕСТИТО на всички именници!
На този ден според Православния Календар още:
Св. мъченик Василий Анкирски († 362) (Василиева литургия)
На 30 декември 1943 година англо-американската авиация извършва дневна бомбардировка в района Централна ЖП гара в София. Убити са 70 души и са ранени 95
http://www.facebook.com/groups/272562522848265/316570525114131/?ref=notif¬if_t=group_activity.
По древнобългарския календар тя вече настъпи на 21 декември, но тъй като българите по света не са вписали в достатъчна степен древните традици на своя календар в новата си християнска или ислямска култура, то светът днес черпи знания от Китай. При тях годината на змията настъпва на 10 февруари.
В древнобългарската традиция змията се свързва с майката на всички духове - Туран(Уран), на изток наричана и Умай. А нейния съпруг алп Бури(Буран,Булг,Берген, Перен, Перун...) се явявал най-често в образа на черен вълк с огнени очи.
http://atil.blog.bg/history/2012/01/26/drevnobylgarskata-mitologiia-5-chast.890282
Горния линк е за една статия от предицата за древнобългарската митология.
Туран се считала за покровителка на любовта, подземните извори и богатствата които се намират в земните недра. Затова по-късно някои древни народи приели този персонаж като "богиня на Земята".
В общи линии характеристиките на китайския календар до голяма степен съвпадат с оригинала на хунобългарския. Тъй като в Китай не са властвали монотеистични световни религии, които да обявяват старото за "езическо и дяволско" или "неверническо" и да водят борба с него, там древното наследство се вписало в много по-голяма степен в китайския бит и култура.
Пречупено през призмата на съвременоста какво можем да научим от изток за годината на Змията:
Според тях Змията е любителка на необичайни ястия и деликатеси, но всичко трябва да е приготвено и поднесено с голям финес. Колкото по-голяма е фантазията, толкова по-доволна е Змията. Но помнете, че тя ненавижда кича! И всички продукти трябва да са пресни, макар и да не е задължително да са екзотични.
Желателно е на трапезата да има риба и морски дарове - хапки, салати, горещи рибни ястия. Направо е задължителен хайверът, защото той символизира благосъстоянието в дома.
Можете да заложите на заешко месо - любимо е за Змията.
Яйцата трябва да присъстват на новогодишната трапеза под всякаква форма - варени, пълнени, на различни омлети, като допълнения към салати и др. Те са един от фаворитите. Можете да използвате всеки вид яйца - кокоши, пъдпъдъчи, патешки и т.н.
Десертите позволяват да разгърнете фантазията си: кремове, сладолед, пресни плодове, торти. Тук можете да си позволите и някоя фигура, символизираща годината на Змията - в украсата на десерта или оформянето му.
По принцип не ви съветваме да прекалявате със символите, за да не се изсипе на трапезата ви цялото змийско войнство под форма на салати, десерти, салфетки и др. Достатъчен един елемент - вече споменахме, че Змията обича изяществото.
Подходящи са съдовете от сребро и кристал - Змията обича всичко студено. Космическият елемент на Змията обаче е огън, така че изберете и красиви свещи като допълнение, но не и във форма на змия - това ще е проява на лош вкус. Фигурка на змия може да се постави като украшение на елхата или някъде в стаята. Нека да е малка и изящна.
Според астролозите(астрологията е страничен клон ,течение на древните духовни науки, нейния основен принцип е -"Каквото е горе това е и долу и обратното".Тези науки условно са наричани "шаманизъм".Астрологията е развивана и понякога покровителствана и така достигнала до наши дни. Може би защото е свързана с небето и звездите а през средновековието всички знаели че небесното е възвишено и на небето са ангелите и Господ.
http://atil.blog.bg/history/2011/11/01/vmesto-uvod-v-shamanistikata.845354
http://atil.blog.bg/history/2011/11/24/shamanskiiat-kosmos.855622
Линковете са за другия шаманизъм ,ниезвестният и земният...
Този шаманизъм - земният , земната "астрология" били преследвани жестоко, тъй като се правело "кумир" от животните, вятъра, растенията, освен това под земята живеели дяволите а се считало че езичеството е дяволско и бесовско..От друга страна било богомилска традиция да се убиват змиите а България и до днес си е една еретическа и полубогомилска страна. Така че ако тигъра примерно се възприема нормално, то такива твари като дракони, плъхове и змии са доста странни за днешния българин...):
Годината на Змията ще настъпи на 10 февруари 2013 и ще продължи до 31 януари 2014 г. Според китайския зодиак това е шестият знак, название Ши. Според западния зодиак съответствието е Дева.
На годината на Змията съответстват черният, небесносиният и зеленият цвят. Стихията е вода, а това означава динамика, изменчивост. Черният цвят символизира Космоса. Талисманът на 2013 е Черната водна Змия. Черната водна Змия носи неочаквани промени, нестабилност. Тя обаче е много мъдра и разсъдителна. Може да бъде търпелива, а може да е стремителна и опасна. Мъдростта й е доминираща черта, което подсказва, че за да са успешни начинанията на всеки през 2013, то трябва да са добре планирани и съобразени с всички обстоятелства, от които зависи развитието им. Същевременно не бива да се допуска излишно забавяне при осъществяване на плановете. За всяко нещо е нужно да се открие точното време, точните хора за изпълнение, да се предвидят резултатите. Това обаче не означава, че не могат да се поемат рискове. Напротив – добре пресметнатият риск е по вкуса на покровителката на годината.
Мъдрата Змия обича искрените, откритите и почтените хора. Тях тя е склонна да закриля и да им помага. Особено склонна е да подпомага справедливите личности.
Спрямо интригантите, непочтените и лъжците Змията може да бъде дори агресивна. Ако през годината човек се опитва по непочтени начини да печели или да вреди на околните, може да изпита гнева на Черната водна Змия.
Не шумете много около себе си, не се самоизтъквайте, не афиширайте постиженията си – това не е по вкуса на тихото и вглъбено в себе си животно.
През годината всеки трябва добре да планира и своя бюджет, защото Змията не обича разхитителните хора. Тя смята, че парите трябва да се харчат разумно. Не покровителства стиснатите хора, но не одобрява поведението и на разхитителните.
В сферата на любовта не бива да се очакват бурни страсти, но мъдрото животно покровителства сериозните отношения, брака, грижата за семейството. Много самотни жени вероятно ще намерят своята половинка, ако намерението им е да създадат семейство.
Годината ще е благоприятна за развитието на науката, изследвания в различни области. Образованието, повишаването на квалификация, стремежът към усъвършенстване ще бъдат добре оценени дейности и естествено подпомагани от Змията. Дори когато губите вяра, че ще успеете в тези области, нещо ще ви върне оптимизмът и успехът скоро ще е на лице.
Повече сътресения може да има в политиката, където трябва да се очакват значителни промени и то невинаги положителни. Големи международни конфликти едва ли ще се случат, тъй като мъдростта ще бъде отличителна черта на 2013.
2. Тефтерчето на Васил Левски
3. Инициатива за референдум за излизане на България от ЕС и безпартийно ВНС без хора били досега във властта
4. Български исторически календар
5. "Граждани на Райха"-"Reichsburger"
6. Дегенерацията и дегенератите от първоизточника - Григорий Климов
7. Сайт, посветен на големия Български политик - професор Богдан Филов
8. "Лихвата е кражба!" от покойния Владимир Свинтила
9. Сайт за националистическите движения преди 1944 - а година и техни документи
10. Забравеният д-р Янко Янев
11. Планът "Еврия"
12. Сайт с български бойни знамена
13. Исторически видеоблог
14. "Изгубената България" - исторически сайт
15. Владо Черноземски
16. Европейския съюз - новият Съветски съюз? /БГ субтитри/
17. "Шест милиона – изгубени и намерени" oт Ернст Цундел
18. Реалността днес и която идва...
19. Военное обозрение
20. КРИЗАТА В НАШЕТО УЧИЛИЩЕ от архимандрит Борис
21. Отворено писмо-МАНФРЕД РЬОДЕ
22. РПЦ Царская Империя
23. Григор Симов: Нека не си затваряме очите
24. Исторически ревизионизъм
25. Вечния Църковен Календар на Светите Отци